خلق محیط مناسب برای موفقیت در کارآفرینی – بخش هفتم: خط مشی سازان و شبکه های اصلی و بنیادین در می یابند، که برای بوم سازگانی هشیارانه تر به یکدیگر نیاز دارند

27 ژوئن 2014 | :دسته بندی کارآفرینی

جاناتان اورتمنزmosaic-pieces-1024x682

رئیس هفته جهانی کارآفرینی، کنگره جهانی کارآفرینی

 

اینک چند سالی می شود که پشتیبانان شرکت های نوپا، سرمایه گذاران، و کارآفرین ها، یک همایش جهانی زیر نام کنگره کارآفرینی جهانی (جی ئی سی) برگزار می کنند. همایشی که دیدگاه هایی را یافته، که کارآفرینی را در سراسر جهان تقویت می نمایند. گردهمایی ماه می گذشته که در ریودوژانیرو برگزار شد، شامل ده ها رخداد بود. رخدادهایی که آن را به جشنواره ای برای شرکت های نوپا و افرادی تبدیل کرد، که این شرکت ها را اداره می کنند. کمااینکه حدود 2 هزار و 700 پشتیبان و رهبر کارآفرینی از 119 کشور را گردهم آورد. اما احتمالا بزرگترین نکته شگفتی آفرین آن تبدیل شدن رخداد پیش از گردهمایی به خط مشی دولتی بود. چراکه روشن شد، فصل نوینی در کارآفرینی آغاز گشته است. زیرا دو جهان با آگاهی عمیق از تأثیرات کارآفرینی گردهم آمدند. دولت های مشتاق نیز که برای حل چگونگی پشتیبانی از برنامه درست و کشیدن اهرم های خط مشی صحیح هیجان زده هستند، اینک حتی با شبکه های محبوب و بنیادین و جوامعی تعامل می کنند، که قوه محرکه بوم سازگان های هشیارتر رو به پیدایش از پایین به بالا هستند.این قوای محرکه در سراسر جهان از ارتقاء شرکت های نوین دارای رشد زیاد پشتیبانی خواهند کرد.

 

نشست مورد اشاره در ریودوژانیرو برای همایشی که به عنوان یک جنبش بنیادین آغاز شده است، افزایشی غیرعادی به وجود آورد. در ادامه کنگره، سرمایه گذاران و کارآفرین های زنجیره ای مانند برد فلد، دیو کلور، و جف هافمن، افکار خود را با مسئولان دولتی کشورهای اسرائیل، سنگاپور، ایتالیا، کلمبیا، و غیره، در میان گذاشتند. هر دو طرف که در پی ایجاد و رشد شرکت های نوین هستند، در مورد دیدگاه های خویش در باره موقعیت های مناسب و مشکلات پیش روی کارآفرین ها بحث کردند. در عین حال گرچه اینگونه هم نبود که در مورد همه مسائل با هم توافق دیدگاه داشته باشند، اما به سخنان یکدیگر گوش فرادادند. برد فلد که از سرمایه گذاران و کارآفرین های مراحل اولیه تک استارز و یکی از دوبنیانگزار آنست، به رهبران مشتاق و هیجان زده دولتی گفت که درون مایه نقش آنها در بوم سازگان باید “هیچ زیانی نرساند”. بسیاری از این مقامات نیز بر اساس تجربیات کارآفرینی در مورد خط مشی هایی یادداشت برداشتند، که فکر می کردند مانعی بر سر راهشان نخواهند بود.

 

از گفت و گوهای همایش ریودوژانیرو معلوم می شود، که خط مشی سازی جهت رها کردن و آزادسازی درخواست های نوین فعالیت های اقتصادی، در نوع خود مستلزم یک دیدگاه جدید کارآفرینی می باشد. کمااینکه در واقع بسیاری از طراحان انواع بالا به پایین این حوزه، گفتند که اینک مانند خیلی از شرکت های نوپا در همان روندهای تکراری دخیل هستند. یعنی تجربه خط مشی ها و برنامه هایی برای دریافتن اینکه کدامیک از آنها برای ارتقاء اهداف معین و تعریف شده رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی، مؤثرترین می باشند. بعلاوه اینکه خط مشی سازان نیز مانند نسل امروزین شرکت های نوپا برای ایده ها و تجربیات به صحنه جهانی چشم می دوزند. همچنین در پی بهترین عملکرد و زدن پل به سمت کشورهایی دیگری هستند، که با موفقیت بوم سازگان کارآفرینی را تغذیه می کنند و سبب توسعه آن می شوند. مثلا شیلی نه تنها برای تغذیه جوامع شرکت های نوپا از طریق برنامه موسوم به شرکت های نوپای شیلی استعداد کارآفرینی صادر می کند، بلکه اینک ظرفیت کمک به ارتباط دادن سرمایه گذاران و صنعت را بر اساس آنچه کانراد فون ایگل مدیراجرایی شرکت ایننواشیلی در همایش مورد اشاره شرح داده، صادر می نماید.

 

در همایش ریودوژانیرو همه بازیگران شرکت های نوپا برای اولین بار یک خط مشی واحد داشتند. بنابراین باید این تغییر در خط مقدم کارآفرینی را جشن گرفت. چراکه چنین چیزی آسان به دست نیامده است. بلکه در خلال چند سال اخیر و از طریق تلاش های فراوان و جامع هزاران پشتیبان کارآفرینی در سراسر جهان، حاصل شده است. در سال 2009 بنیاد کافمن دقیقا با هدف پشتیبانی از حامیان شرکت های نوپا که در پشت هفته کارآفرینی جهانی قرار داشتند، میزبان نخستین کنگره کارآفرینی جهانی در شهر کانزاس بود.

 

هفته کارآفرینی جهانی (جی ئی دبلیو) بزرگترین جشنواره کارآفرینی در دنیاست، که در ماه نوامبر هر سال به مدت یک هفته 20 هزار رخداد و فعالیتش سبب جلب 7 میلیون و 500 هزار شرکت کننده در بیش از 135 کشور می شود. در خلال این جشنواره رقابت ها و همکاری های جهانی افراد صاحب افکار نوآور، ایده ها را به فعالیت های اقتصادی در زندگی واقعی تبدیل می کنند: یعنی رقابت های موسوم به شرکت های نوپای آزاد امیدبخش ترین شرکت های نوپای جدید در بیش از  60 کشور را شناسایی می نماید، رقابت های موسوم به ایده های جهانی کلین تک آزاد نیز بهترین شرکت های جدید دوستدار محیط زیست در 22 کشور را می یابد، و برنامه های آموزشی شبکه جهانی موسوم به تعطیلات آخرهفته صدها گروه بنیانگزار شرکت های نوپا را ادغام می نماید، تا در بیش از  100شهر فعالیت های نوین اقتصادی راه اندازی شود. در عین حال در کنار رخدادهای با ابعاد وسیعتر در ورزشگاه های فوتبال و مراکز همایش ها، هزاران گردهمایی کوچک نیز در کلاس های درس و یا زیر درختان روستاها برگزار می شوند. بنابراین همزمان امکان شنیدن سخنرانی رهبران کشورها، حرف های کارآفرینان، و صداهای مردم عادی دارای ایده ها ومشتاق به فعالیت، وجود دارد. قوی ترین تصویر جی ئی دبلیو ساده است: امید بزرگ کارآفرین های شکوفا و سازنده امروز جهت نواوری درست، از طریق سخت ترین مشکلات جهانی. پیامد فعالیت های این کارآفرین ها بیش از عواقب صنفی و تجاری است. چراکه افرادی که در دوران گذشته به عنوان “آدم های خیالبافی که در تلاشند جهان را تغییر بدهند” کنار گذاشته شده بودند، امروزه به مثابه متفکران خلاقی تلقی می شوند که با پشتیبانی رفقای خود از بازار استفاده می کنند، تا تأثیر مهمی داشته باشند.

 

تعاملات انجام گرفته در هر دوره از جی ئی سی، سبب کسب دستاوردهای زیادی شده اند. کمااینکه در خلال دومین جی ئی دبلیو که در نوامبر 2009 برگزار گردید، چندین رهبر بلندپایه دولت ها پشتیبانی خود را ادامه دادند. هر یک از همایش های بعدی نیز ارزیابی جدید از تلاش های ارتقاء کارآفرینی، موقعیت های مناسب نوین جهت همکاری، برنامه های با هدف های بهتر و مشخص تر از طریق بحث در مورد بهترین عملکرد، و حتی اطلاعات جدید برای خط مشی های آگاهانه تر، به همراه داشته اند. این میراث نوآوری هفته کارآفرینی جهانی و کنگره سالانه کارآفرینی جهانی می باشد.

 

رشد آگاهی برای شکوفایی زمینه کارآفرینی در بین بنیادهای ریشه ای و دولت های جهان حیاتی بوده است. این تلاش ها به موازات ادامه خود، در زمینه کارآفرینی شفافیت به همراه می آورند، مباجث سازنده را که سبب آشکار شدن نقاط قوت بیشتر و در عین حال نقطه ضعف های بوم سازگان کارآفرینی هستند را می پرورانند. مقولاتی که حاصل دیدگاه های مهم جهت تلاش های هدفمندتر و بهتر هماهنگ شده هر دو طرف می باشند.

 

بااینهمه هنوز کمبود اطلاعات پشتیبانی کننده از تصمیمی سازی وجود دارد. بنابراین حالا دیگر باید کار منظم آزمایش و گزینش اقدامات مؤثر – خط مشی ها و برنامه هایی که تأثیرهای مفید دارند- آغاز شود. این کار مستلزم اطلاعات بهتر و مرتب به روز رسانده شده، و همچنین ارزیابی و تحلیل های جدی است. در اکتبر 2013 بنیاد کافمن ایجاد شبکه پژوهشی جهانی کارآفرینی (جی ئی آر ئن) را جهت انجام این امر مهم اعلام کرد. بانک جهانی از طریق این شبکه و سایر سازمان های پژوهشی عمده، تلاش های خود را با: ایجاد مجموعه اطلاعات بهتر و متحدالشکل تر، ایجاد و گسترش یک مخزن پژوهش و ارزیابی، و برگردان آن یافته ها به دیدگاه های بهتر بر ای خط مشی ها و برنامه ها جهت پشتیبانی از کارآفرین، همراستا خواهد نمود. جی ئی آر ئن به ارتباط سهامداران در بوم سازگان کارآفرینی کمک خواهد کرد، که در تلاش های خط مشی های از بالا به پایین و همچنین جوامع شرکت های نوپای از پایین به بالا دخیل هستند. هدف از این کمک مبارزه شانه به شانه در نبرد جهت کسب دیدگاه های میانه رو و عاقلانه در تلاش هاست، تا همه طرف ها بتوانند از نظر راهبردی نوآوری ها را برای تغییر به منظور بهبودی مورد استفاده قرار دهند.

 

البته برای درک واقعی اینکه رشد کارآفرینی تنها می تواند نتیجه خط مشی سازی بهتر باشد، تحلیل اطلاعات بیشتری صورت گرفته است. بنابراین اینک همه چشم ها به سوی همایش بعدی رهبران در این فضا دوخته شده، که قرار ست از هفدهم تا بیست و یکم ماه مارس 2014 در مسکو برگزار شود. انتظار می رود، که بیش از 140 کشور در این همایش شرکت کنند. این بار یک روز گشایش به خط مشی سازانی تخصیص داده شده، که برای کمک بیشتر به جوامع شرکت های نوپای هدایت شونده از سوی کارآفرین هایشان هیجان زده هستند. بنابراین جی ئی آر ئن نه تنها در مسکو با این خط مش سازها دیدار خواهد کرد، بلکه ائتلاف جدیدی بین مشاوران خط مشی دانا و زرنگ شرکت های نوپا که گروهی به نام “ملت های شرکت های نوپا” را تشکیل می دهند نیز، برای بحث در باره دیدگاه های نویدبخش و گوش کردن به نتایج اولیه پژوهشگران، گردهم خواهد آمد. همه این اقدامات به ساخت شرکت های نوپای بهتر و بوم سازگان های باابعاد بالا در تمامی سطوح جهت بهترین پشتیبانی از آنهایی که به ایده های نوین حیات می بخشند، کمک می کند.

قسمت نظرات بسته است.