کمک جامعه مدنی و جامعه کاروبارها به دستورکار اصلاحات در بوسنی و هرزگوین

7 ژانویه 2019 | :دسته بندی بلاگ میهمان, بلاگ نوآفرینی

به قلم: مارتینا هرولووا و کانر لیچ

 

در انتخابات سراسری اخیر در بوسنی و هرزگوین، 67 نامزد حزبی و 34 نامزد مستقل توجه چندانی به اصلاحات اقتصادی و دمکراتیک نشان ندادند. نامزدهایی که در پی جلب نظر 3 میلیون و 300 هزار رأی دهنده بودند. البته بوسنی و هرزگوین در خلال چند سال اخیر به سبب مشاغل نوین، موقعیت های تازه، و خدمات دولتی موجود برای مردم، تا اندازه ای به رشد اقتصادی دست یافته است. اما هنوز چالش های فراوانی پیش رو دارد. اعتماد اندک به حاکمیت قانون، نهادهای ضعیف دولتی، فساد گسترده، محیط نامناسب کسب و کاری، ادارت دولتی بی کفایت، و میزان بالای بیکاری، از جمله مشکلات کلیدی به شمار می روند.

 

در چنین بستری مرکز خطمشی و حاکمیت شرکتی (سی پی یو/ CPU) مستقر در سارایوو و زاستو نی (Zasto Ne) که هر دو از اندیشکده های پیشگام خطمشی عمومی به شمار می روند که با مرکز بین المللی تجارت خصوصی (سی آی پی ئی /CIPE) همکاری می کنند، اخیرا متنی نوشتاری در پیوند با خطمشی منتشر کردند. در این متن ضرورت ایجاد اصلاحات دمکراتیک که جوابگوی نیازهای مردم باشد، مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین در آن یک سری اقدامات قدرتمند مطرح شده اند، که مستلزم توجه فوری دولت های آتی هستند.

 

در عین حال یک سری مصاحبه و دیدار با 30 سازمان و فرد از جامعه مدنی و جامعه کسب وکارها که از فوریه تا می 2018 صورت گرفت، آشکار ساخت که در مورد هشت فوریت اصلاحاتی جهت رشد اقتصاد و به بارآوردن رفاه، اجماع وجود دارد. فوریت هایی که شامل حاکمیت قانون و حاکمیت شرکتی مناسب و خوب، تأمین اعتبارهای دولتی، مالیات و قابلیت های بادوام مالی، جو کاروبارها و رقابت، بازار کار، اصلاحات رفاهی اجتماعی، اصلاحات ادارات دولتی، تحصیلات، و اصلاحات در بخش خدمات درمانی، می شود. برای نمونه مراکزی که همه امور در پیوند با کاروبارها را انجام بدهند، سبب بهبود محیط و جو کسب و کار، پشتیبانی از کارآفرینان، و افزایش فرصت های شغلی در بوسنی و هرزگوین، می شوند. چنین مراکزی با ارائه خدمات گوناگون در زیر یک سقف به کارآفرینان، سبب صرفه جویی چشمگیر در وقت، تلاش، و پول آنها، می گردند.

 

سایر توصیه های متن مورد اشاره از این قرارند:

  • ایجاد یک راهبرد مبارزه با فساد
  • بهبود آموزش شغلی به منظور رفع نیاز به مهارت های کلیدی
  • کاهش بار مالیات بر کار
  • ایجاد رابطه شفاف بین حق الزحمه و خدمات دولتی ارائه شده در ازای آن
  • ایجاد جریمه های شدیدتر و سفت و سخت تر و اقدامات تنبیهی بیشتر برای کارکنان خدماتی دولت به منظور پرورش پاسخگویی

 

آدیس ماهوویچ مدیر اجرایی سی پی یو در اظهارنظر در باره متن مورد اشاره و انتخابات پیش رو گفت:

در این انتخابات برای احزاب سیاسی به جای وحشت پراکنی و پوپولیسم سیاسی مرسوم، مهمترین چیز ارائه راه حل برای چالش های کلیدی اقتصادی و اجتماعی به رأی دهندگان، و همچنین کسب اعتماد آنها از طریق در پیش گرفتن خط مشی های متعهدانه اقتصادی است. ما آرزومندیم که امروز با ارائه یک سری اقدامات فوریت دار، به مباحث در مورد نیاز به ایجاد اصلاحات دمکراتیک و اقتصادی کمک کنیم. جامعه مدنی، دانشگاهیان، و کسب و کارها، از مسئولیت خود برای آینده بوسنی آگاهی دارند. اما این به عهده سیاستمداران است، که باید برای عدم عملکرد خود پاسخگو باشند.

 

سی پی یو و زاستو نی این نوآوری منحصربفرد را به پیش برده اند، تا نگرانی های دست اندرکاران بخش خصوصی محلی را به گوش برسانند، و بین آنها و سیاست سازان آتی ارتباط ایجاد کنند. کمااینکه در حال حاضر طرف های کاری سی آی پی ئی به منظور کمک به احزاب سیاسی جهت در پیش گرفتن یک سری اصلاحات پیشنهادی و راه حل های خط مشیی برای چالش های اصلی سیاسی-اقتصادی کشور، خبرگی ها و تحلیل های خود را ارائه می دهند. این تلاش سبب تشویق گفت و گوهای پیش از انتخابات جهت مدنظر قرار دادن آن چالش ها، و همچنین تشویق سیاست سازان بوسنی و هرزگوین جهت ادامه پیگیری خطمشی های اقتصادی مسئولانه پس از انتخابات خواهد شد.

 

مارتینا هرولووا مسئول برنامه اروپای سی آی پی ئی است.

کانر لیچ دستیار برنامه اروپای سی آی پی ئی است.

Tags:

نظر دهید