خلق محیط مناسب برای موفقیت در کارآفرینی – روش و دیدگاه سی آی پی ئی در باره ایجاد فضا برای موفقیت های کارآفرینی – بخش پنجم

22 می 2014 | :دسته بندی کارآفرینی


 entrepreneurship_area2

جان دی. سولیون

مدیر اجرایی سی آی پی ئی

کارآفرین ها قوه محرکه تغییرات هستند. کمااینکه برای احیای توسعه و انتقال جامعه، ایده ها، نوآوری ها، و رهبری ارائه می کنند. بنابراین در پیگیری مأموریت مرکز بین المللی تجارت خصوصی (سی آی پی ئی) یعنی تقویت جامعه ای فعال و فراگیر در جهان از طریق واحدهای اقتصادی خصوصی و اصلاحات بازار- محور، طرف ها و شرکای اصلی و کلیدی این مرکز هستند.

در هر کجا که شرکت های کارآفرینی ایجاد می شوند و رشد می کنند، ساختار و عملکرد اقتصاد را تغییر می دهند. در واقع کارآفرینی – که به عنوان تشکیل و رشد سریع دهنده شرکت ها شناخته می شود-، احتمالا ارائه کننده مهمترین ابزار برای توسعه بخش خصوصی پویا و زنده است. چراکه ارتباط نزدیکی با تغییرات تدریجی اقتصاد بازارگرا دارد. چنین اقتصادی محیطی را برای دادو ستد ایجاد می کند، و راه را برای کارآفرین های جدید می گشاید.

کارآفرین ها به عنوان قوه محرکه تغییرات اغلب در جامعه حالت رهبری به خود می گیرند. چراکه به سبب نوآوری ها، توانایی حل مشکلات، و دیدگاه های جدیدشان، جنبه رهبری اصلاحات را پیدا می کنند. به موازاتی که آنها به صورت افرادی مستقل و صاحبنظر درمی آیند، سبب بهبود و ارتقاء مباحث دمکراتیک و خط مشی سازی شراکتی نیز می شوند.

با اینهمه همچنان به قدری کمک نیاز دارند. چراکه در روند ایجاد آینده با خلأهای اصولی، مقاومت های سیاسی، کمبود یا نبود اطلاعات، و مشکلات مشترک در عملکرد، روبرو می شوند. مدیران خط مشی ها و سهامداران بخش خصوصی باید برای کمک به کارآفرین ها جهت گفت و گو در باره این چالش ها و حل آنها، و همچنین تسریع نیروی تغییر کارآفرینی، به درس های دهه های اخیر انتقال و دگرگونی توجه داشته باشند.

درس هایی از 30 سال

 

تاریخچه سی آی پی ئی با روندهای تاریخی فراوان مانند خصوصی سازی، مشارکت جامعه، جهانی شدن، پیدایش بازارهای رو به ظهور، و تغییرات بنیادین، همزمان بوده است. بی تردید کارآفرینی گام های بلند و چشمگیری برداشته، که حتی تصور برداشتن آنها در دوره پیش از توسعه امکان نداشت. چراکه چنین پیشرفتی بی بدیل بوده است. به همین سبب تاکنون شاهد شیوه ها و نمونه های مهمی بوده ایم.

کارآفرین ها در همه جا حضور دارند. اما آن گروه از آنان که به بنیادهای بازار، نقش قانون، و آزادی اقتصادی دسترسی دارند، از مزیت های عظیمی برخوردار می باشند. این مزیت های بنیادین – بیش از هر برنامه و یا فناوری- کمک می کنند که کشورهای کارآفرین مانند ایالت متحده آمریکا، کانادا، شیلی، و دانمارک را، مجزا نماییم. فراتر اینکه در کشورهای رو به رشد موانع قانونی و اصولی تا اندازه زیادی بیانگر این حقیقت هستند که چرا در اینگونه کشورها کارآفرین های معدودی موفق می شوند، و اکثریت بقیه در چنبر لزوم کارآفرینی، و نه رشد، دست و پا بسته باقی می مانند.

نگهداری و ادامه اصلاحات تحمیل شده با فرمان مقامات بالا، کار مشکلی است. کمااینکه دولت ها بارها کوشیده اند که به صورتی یک جانبه سبب بهبود فضای کسب و کارها شوند، و یا در گروهی از کارآفرینی ها سرمایه گذاری کنند. در اغلب موارد نتیجه چنین اقداماتی اصلاحات ظاهری، و نه قابل عمل، بوده است. چراکه یا فواید چنین اصلاحاتی به وابستگان رسیده، و یااینکه نارضایتی عمومی دستاوردها را از حیض انتفاع انداخته اند. بنابراین باید از طریق روند یک خط مشی شفاف و آشکار، سیستم کارآفرینی رقابتی ایجاد کرد.

بدون دخالت بخش خصوصی نمی توان بوم سازگان های کارآفرینی را به وجود آورد. زیرا در واقع مهارت و نبوغ کارآفرینی به ساخت شرکت ها محدود نمی شود. کمااینکه کارآفرین ها شبکه می سازند، محدودیت های منابع را حل می کنند، و خلأهای اصولی را پر می نمایند. آنها خودشان می توانند اصلاحات را به انجام برسانند، و در مورد نیازهای واقعی کسب و کار به خط مشی سازان آموزش دهند.

دعوت به مشارکت شهروندان زمینه مناسب برای اصلاحات اصولی را آماده می کند. همچنین به شرکت کنندگان این اجازه را می دهد، که در یک بوم سازگان دیدگاه های خود را بیان نمایند. در عین حال اجازه آزادی تجربه با نمونه های نوین سازمان های اقتصادی را می دهد. در سیستم خط مش نیز، پاسخگویی و بازخورد حیاتی ایجاد می نماید. این مقولات به چیزی افزوده می شوند، که داگلاس نورث آن را کفایت و کارایی قابل تطبیق می خواند، که نماد و مشخصه جوامع نوآور است.

سرانجام اینکه رهبران کسب و کارها و کارآفرین های محلی بهتر از هر کس دیگر از پتانسیل نوآوری جوامع خود و این مسئله آگاهی دارند، که چگونه این پتانسیل را تشخیص دهند. چراکه بینش و انگیزه های آنها در هدف قرار دادن محدودیت های بازدارنده برای کسب و کارها و طرح زیربناهای بوم سازگان ها ذیقیمت است. سی آی پی ئی از طریق ایجاد ظرفیت، آموزش مدافعانه، تحصیلات کارآفرینانه، و پشتیبانی فنی، به اصلاحات بخش خصوصی  تریبون می دهد.

چگونه تغییر را تسریع کنیم؟

سی آی پی ئی و شرکا و همکارانش تشنه آنند که با هواداری از اصلاحات در سیستم قانونی گرفته تا راهنمایی جوانان در زمینه کارآفرینی و رهبری، احراز اطمینان کنند که کارآفرین ها می توانند بر یک فضای پشتیبان اتکاء داشته باشند. برنامه های سی آی پی ئی چندین بعد اساسی بوم سازگان کارآفرینی را مدنظر قرار می دهند.

از اصلاحات فضای کسب و کارها که سبب کاهش موانع آغاز، عملکرد، و رشد این کسب و کارها می شوند، پشتیبانی کنیم

در اردن اتحادیه کارآفرین های جوان با تلاش به قانون شرکت ها اصلاحیه ای زد، که میزان حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت های با مسئولیت محدود را کاهش داد. این امر به ثبت هزار و 800 واحد اقتصادی کوچک و متوسط (اس ام ئی اس) منجر شد.

در پرو نیز مؤسسه آزادی و دمکراسی برای ساده کردن ثبت کسب و کارها و روندهای اداری راه حل هایی ارئه داد، و مالکیت تجاری را رسمی کرد. به این ترتیب بین سال های 1991 تا 1994، 381 هزار و 100 کسب و کار حالت رسمی پیدا کردند. در نتیجه این کسب و کارهای تازه رسمی شده تنها به سبب رهایی از درگیر بودن در کاغذبازی اداری، 692 میلیون و 500 هزار دلار پیش افتادند، و 550 هزار فرصت شغلی قانونی ایجاد کردند (1).

فدراسیون اتحادیه های توسعه اقتصادی مصر هم – که نماینده بیش از 30 هزار اس ام ئی اس است- از الغای دستورات دولتی که به زیان کسب و کارهای کوچک می باشد، پشتیبانی می کند. تاکنون 84 مورد از این امریه ها لغو شده اند، که از جمله شامل محدودیت در واردات دستگاه های لازم برای عملکرد کارخانه ها می شود.

اتحادیه های بنیادین را که به نیازهای کسب و کارهای کوچک خدمت می کنند و از خط مشی های پستیبان کارآفرینی حمایت می نمایند، تجهیز کنیم

سی آی پی ئی با تأمین اعتبارهای مالی آمریکا در روسیه کمک کرد،  که 17 ائتلاف منطقه ای ایجاد شوند. ائتلاف هایی که به عنوان اعضای 225 اتحادیه صنفی شمرده می شوند، که خود نماینده شرکت هایی هستند که شمار کارکنان آنها حدود 2 میلیون و 200 هزار تن می باشد.

بنا بر گزارش این اتحادیه ها در مدتی که پروژه مورد اشاره هنوز موجودیت داشت، شمار اعضای آنها 30 درصد افزایش یافت. ائتلاف های مذکور نیز در پیوند با 138 تغییر قانونی، 222 تلاش پشتیبانانه به عمل آوردند.

به جوانان در مورد کارآفرینی، اصول اقتصادهای بازار محور، و رهبری مدنی، آموزش بدهیم

سامریدیهی یعنی بنیاد رفاه نپال برنامه ارثالایا را ایجاد کرد. این برنامه یک کارگاه آموزشی پنج روزه فشرده بود، که در ادامه با دسترسی به دانشگاه ها 24 باشگاه کارآفرینی را در این مراکز آموزشی راه اندازی کرد. از هنگام آغاز برنامه ارثالایا تاکنون بیش از 360 کارآموز از این برنامه فارغ التحصیل شده اند، که 40 تن از آنان واحدهای اقتصادی خود را راه اندازی کرده اند. این برنامه های کارآفرینی همچنین روش تفکر مردم در باره اقتصاد بازار محور را تغییر داد.

در پرو مؤسسه اینورتیه، ایمپرندآهورا را تأسیس کرد. یمپرندآهورا برنامه ای برای رهبری مدنی و کارآفرینی در بین دانشجویان اهل مناطق روستایی بود. مؤسسه مورد اشاره از سال 2008 به این سو، بیش از 530 دانشجوی اهل 23 منطقه پرو را آموزش داده، که بیش از 130 تن از آنان کسب و کار خود را آغاز کرده اند.

برنامه آموزشی کارآفرینی و آموزش های مدنی موسوم به تشبث سی آی پی ئی در افغانستان هم، با 50 هزار دانش آموز 44 مدرسه چهار استان این کشور سر و کار دارد. تا سال 2012، 748 دانش آموز یا کسب و کار خود را آغاز کردند، و یا کسب و کارهای خانوادگیشان را بهتر نمودند. اقداماتی که سبب ایجاد هزار و 280 فرصت شغلی شدند.

از طریق کارآفرینی و پشتیبانی از زنان در کسب و کارها، آنها را از نظر اقتصادی تقویت کنیم

اتاق صنعت و بازرگانی زنان بنگلادش (بی دبلیو سی سی آی) در مورد دستورکار کسب و کار ملی زنان یک سری پویش (کمپین)های پشتیبانی کننده موفقیت آمیز برگزار کرده است. بی دبلیو سی سی آی از طریق پشتیبانی بانک مرکزی دسترسی زنان به اعتبارات مالی را آسان نموده است. یعنی برای آنها امکان دریافت وام های کم هزینه و بدون نیاز به شرایط تضمینی ایجاد کرده است.

اصولی مانند حقوق مالکیت و نقش قانون در اجرای کارآفرینی را تقویت کنیم

در ارمنستان شبکه پشتیبانی بنا نهاده شده از سوی سی آی پی ئی و اتحادیه همکاری و سرمایه گذاری خارجی، با موفقیت از روند ساده کردن پرداخت مالیات پشتیبانی کرد. کاری که به نوبه خود سبب کاهش ایجاد موقعیت های فساد می گردد. همچنین از قانونی جدید در زمینه بازرسی های دولتی حمایت به عمل آورد، که باید بازرسی های غیرضروری از اس ام ئی اس ها و سوء استفاده ها را کاهش دهد.

از طریق گسترش دسترسی به موقعیت ها، اقتصاد غیررسمی را کاهش کاهش دهیم

قانون نوین واحدهای اقتصادی خرد و کوچک کنیا برای نظم بخشیدن به اتحادیه ها و کسب و کارهای کوچک، یک مقام صلاحیتدار کسب و کارهای کوچک ایجاد کرده است. همچنین یک تأمین اعتبار برای اینگونه کسب و کارها در نظر گرفته، که از نوآوری و پژوهش پشتیبانی می کند. در عین حال یک محکمه جهت حکمیت برای اختلاف های بازرگانی ایجاد نموده است. ائتلاف بخش خصوصی کنیا نیز با کمک سایر طرف ها و شرکای سی آی پی ئی، ابزاری مفید برای لایحه های تقدیمی به مجلس این کشور بود.

همه گام های در جهت بهبود فضا برای کارآفرین ها، به تسهیل کسب دستاوردهای دادو ستد و نوآوری های ویژه در یک سیستم بازار محور پیوند دارند. داگلاس نورث برنده جایزه نوبل از این روند با عنوان ایجاد بنیان ها جهت ساخت عامل های غیرشخصی ممکن، نام برده است. در هر کشور رو به رشد داشتن چهارچوب درست سبب تشویق کارآفرین ها جهت سرمایه گذاری در اطلاعات، نوآوری، و مولد بودن بیشتر، می شود. ما با پشتیبانی از تغییرات تدریجی اینگونه بوم سازگان ها، به کارآفرینی خلاقانه شانس های گسترده تری می دهیم (2).

پانویس ها

1- کیم اریک بچر، مارتین فرایدل، و گوستاو مارینی، “از خیابان ها به بازارها: رسمی کردن دستفروش های خیابانی در بزرگشهر لیما”، مورد مطالعاتی سی آی پی ئی (21 ماه مه 2009)، اداره توسعه بین المللی آمریکا اعتبارات مالی بنیادین را برای برنامه های مؤسسه آزادی و دمکراسی (آی ال دی) فراهم آورد. سی آی پی ئی از نوآوری های پشتیبانی آی ال دی در تأمین اعتبار مالی از موقوفه ملی برای دمکراسی حمایت کرد.

2- داگلاس سی. نورث، “اصول، تغییرات اصولی، و اجرای اقتصاد”، انتشاراتی دانشگاه کمبریج، 1990؛ نورث، “بینان های اقتصادهای اصولی نوین”، سخنرانی در مؤسسه توسعه سی آی پی ئی،

 www.developmentinstitute.org

 

قسمت نظرات بسته است.