ایجاد فضایی مناسب جهت موفقیت کارآفرینی

17 آوریل 2014 | :دسته بندی کارآفرینی

sustainability1ایجاد فضایی مناسب جهت موفقیت کارآفرینی

حق تکثیر (کپی رایت) مطالب منتشر شده در سی آی پی ئی برای این مؤسسه به ثبت رسیده است. بنابراین تمامی حقوق مربوطه برای سی آی پی ئی محفوظ می باشد.

 

 

 

پیشگفتار

 

کرن کریگان

مدیر و رئیس هیئنت مدیره شورای کسب و کارهای کوچک و سرمایه گذاری، و همچنین معاون سی آی پی ئی

 

در سراسر جهان کارآفرینی برای نوآوری، ایجاد ثروت، رشد مشاغل، و همچنین ثبات سیاسی، حالت مرکزیت دارد. چراکه اصل مطلب این است که کارآفرینی در باره راه های نوین سازمان دهی، روش های تازه تولید، کالاهای جدید، خدمات نوین، و بازارهای جدید می باشد. کارآفرینی بازارها را رقابت آمیزتر می کند، سرمایه گذاری را تشویق می نماید، و بر رشد بازار کار و اقتصاد تأثیر مثبت می گذارد. رشدی که برای هر کشوری از اهمیت حیاتی برخوردارست.

 

خود کارآفرین ها طیف گسترده ای هستند. طیفی که شامل از دستفروشان میدان آزادی (تحریر) قاهره گرفته، تا غول های فناوری دره سیلیکون می شود. اما فارغ از اینکه این کارآفرین ها در کجا هستند، گستره کاریشان تا چه اندازه بزرگ و یا کوچک می باشد، و اینکه در کدام صنعت فعالیت دارند؛ محیط – بوم سازگانی که در آن به کار مشغولند، می تواند به نحوی چشمگیر بر دوام آوردن آنها مؤثر واقع شود، و می شود. چنین تأثیری در مورد رشد و موفقیت ایشان نیز مصداق دارد.  به همین سبب است که بوم سازگان باید از آغاز و رشد کارآفرینی پشتیبانی و آنها را تغذیه کند، تا احراز اطمینان شود که کارآفرین ها در سطحی مناسب فعالیت دارند، حقوقشان حفظ می شود، و مشمول قوانینی هستند، که برای همه یکسان می باشند.

 

برخی از موارد بوم سازگان حمایتی کارآفرینی شامل یک چهارچوب قانونی و نظم دهنده است. چهارچوبی که قطعیت، سیستم آموزشی خوب، و موقعیت های مناسب یادگیری را تشویق می کند، که پاسخگوی نیازهای کارآفرین ها و همچنین نیروی کاری آنها می شود. در عین حال نیاز کارآفرین ها به دسترسی به سرمایه و منابع مالی نیز، مهم است. آنها نیاز به فرهنگی حمایتی دارند، که از کارآفرینی استقبال می کند و برایش ارج و قرب قائل است. بوم سازگان سالم افراد را به عمل در حوزه اهداف کارآفرینانه تشویق، و سپس از این عمل آنها پشتیبانی می کند.همچنین برای صاحبان کسب و کار محیطی سیاسی فراهم می آورد که پشتیبان سیاست های به نفع کارآفرینی باشد و نقش حاکمیت قانون را تقویت نماید، تا از عملکرد کسب و کارها با برخورداری از شانس ها و موقعیت های مشابه و تحت مقررات یکسان احراز اطمینان شود.

 

آنچه کارآفرین ها می توانند در بازارها انجام دهند و آنچه می توانند در هنگام دست اندرکاری در چنین خط مشی هایی کسب نمایند، بسیار جالب هستند. چراکه آنها ایده های نوآورانه، اشتیاق، و انرژی خود را، به هر دوی این صحنه ها می آورند. پشتیبانی از بوم سازگان کارآفرینی و کارآفرین های منفرد، بخش اصلی عملی کردن دمکراسی برای هر کارآفرین و همه شهروندان است.  

 

معرفی و مقدمه

 

کیم اریک بچر

مدیر ارشد اطلاعات سی آی پی ئی

 

کارآفرینی در عین اینکه نیروی محرکه تغییرات اقتصادی و نوآوری است، سبب گسترش موقعیت های مناسب و قدرت مبتکرانه شهروندان هم می شود. به همین سبب کارآفرین ها برای ساخت جوامع مرفه، حیاتی هستند. جوامعی که برای همه موقعیت های مناسب ایجاد می کنند. در حال حاضر در اقتصادهای رو به ظهور در چهار گوشه جهان علاقه به کارآفرینی و اشتیاق برای افزایش فعالیت های تولیدی، در بین جمعیت جوانان از همیشه بیشتر است. جمعیتی که رو به افزایش دارد. 

 

اما متأسفانه در بسیاری از اقتصادهای کشورهای رو به رشد موانع موجود در فضای کسب و کارها سبب مسدود شدن راه موقعیت های مناسب  کارآفرینانه برای بخش عظیمی از جمعیت آنها می شود. برای نمونه یک کارآفرین روستایی کنیایی برای به ثبت رساندن کسب و کار مورد نظر خود، باید هزینه سفر به نایروبی را متحمل گردد. در لبنان 65 درصد تشکیلات اقتصادی کوچک و متوسط باید برای پیش بردن روند مربوطه در تعامل با دولت، رشوه بدهند (1). دستفروشان خیابانی تونسی که بیشترشان از عهده کسب مجوز قانونی برنمی آیند، “در ترس دائم بسر می برند، که مبادا از سوی مقامات محلی به کارشان خاتمه داده شود. یا اینکه هدف اذیت و آزار چنین مقاماتی قرار بگیرند” (2). در برخی از کشورها نیز حتی امکان دارد که ورشکست شدن، جرم تلقی گردد.

 

این موانع به چالش های رایجی افزوده می شوند، که کارآفرین ها در پیوند با ظرفیت، سرمایه گذاری، و دسترسی به بازار، با آنها روبروهستند. بنابراین باید احراز اطمینان شود که کارآفرین ها برغم وجود اینگونه موانع، در رسیدن به هدف خود موفق شوند. در عین حال ما باید به موارد موفقیت آمیز ارج بنهیم. چراکه سبب تشویق و الهام گرفتن کارآفرین های آینده می شوند. بااینهمه بیشتر کارآفرین- بعد از این ها، با گزینه های محدودتر روبرو هستند. چراکه از ارتباطات، موقعیت، جایگاه، و منابعی برخوردار نیستند، که کسب و کارهای تثبیت شده و خانواده های خواص از آنها برخوردارند. به همین سبب زنان، جوانان، و افراد غیرخواص، برای رشد کسب و کارهای خود با موانع بیشتری روبرو می شوند.   

 

اینک کارشناسان، سیاست سازان، و کارآفرین ها توجه خود را به ایجاد بوم سازگان کارآفرینانه معطوف کرده اند. این توجه بازتاب درک نیاز جهت پشتیبانی چندین وجهی از فعالیت های کارآفرینانه و تعامل های بین جوامع است، که به کوشش های فردی کارآفرین ها سرعت می بخشد. به موازات  تراکم درس های گرفته شده از گسترش بوم سازگان، یک مسئله روشن تر و آشکارتر می شود. اینکه نوآوری ها در تأمین منابع مالی، آموزش دادن، و ارتباط کارآفرین ها، بر بهبود فضای کسب و کارها پیشی گرفته اند. به همین سبب اکثریت برنامه های کارآفرینانه در تلاشند، ستون و پایه فضای کسب و کارها را در بوم سازگان جای دهند.  

 

این گزارش ویژه موسوم به ” ایجاد فضایی جهت موفقیت کارآفرینی” ابعاد حیاتی و بسیار مهم بوم سازگان کارآفرینی را نشان می دهد، و مشخص می کند. بهبود شرایط کارآفرینی و هموار کردن زمینه مساعد ورای تلاش ها برای کمک به کارآفرین های احتمالی می باشد. چراکه زمینه کارآفرینی های بالقوه را گسترش می دهد، برای کارآفرینی انگیزه ایجاد می کند، هزینه انجام کسب و کارها را کاهش می دهد، و رقابت سالم ایجاد می نماید. اصلاحات در خط مشی و مقررات باید توأم با خدمات فراگیر آموزشی، منابع مالی، راهنمایی، و تشویق کارآفرین ها باشد.

 

گروهی از کارشناسان بین المللی که به تهیه این گزارش کمک کرده اند، تجربیات و درس های گرفته شده در کشورهای رو به رشد و ایالات متحده آمریکا را بازتاب داده اند. سرفصل ها و نمونه هایی که از سوی این گروه کاردان ارائه شده اند، کاربردهای عملی خواهند داشت. با اینهمه درون مایه گسترده تر این است، که چگونگی تعامل این اجزای تشکیل دهنده با بوم سازگان کارآفرینی روشن شود.   

 

بخش نخست این گزارش دیدگاهی در این مورد به دست می دهد، که چرا و چگونه محیط ها بر امکانات موفقیت کارآفرینی تأثیر می گذارند. هرناندو دو سوتو و مری سرلی شرح می دهند، که چگونه بنیان های اصلی مانند حاکمیت قانون و حقوق مالکیت به زمینه و مفهوم نوآوری و سرمایه گذاری شکل می دهند. رابرت لیتان استدلال می کند که سیستم کارآفرینی سرمایه داری برای راه اندازی نوآوری جدیدی که جانشین ابداع پیش از خود می گردد و آن را کنار می زند، زمینه رشد دراز مدت آماده می کند. سپس جان دی سولیون و آنا نادگرودکیویچ درس های در پیوند با ایجاد بوم سازگان کارآفرینی را ارائه می دهند.

 

بخش دوم این گزارش در دیدگاه های تقویت ویژگی هایی خاصی از بوم سازگان موشکافی می کند. پژوهش های به عمل آمده از سوی لئورا کلپر و داگلاس رندهال نشان می دهند، که اصلاحات در محیط کسب و کارها در ایجاد شرکت های نوین تأثیر دارند. به شرط اینکه در ابعادی کافی صورت بگیرند.

جاناتان اورتمنز نیز با اتکاء به تجربیات کنگره کارآفرینی جهانی شرح می دهد، که چگونه آگاهی فزاینده کارآفرینی به مباحثات پرثمر در باره خط مشی های بوم سازگان منجر شده است.

دنیل کوردوآ زمینه بالقوه تأمین مالی کارآفرین ها در بخش های غیررسمی و رسمی اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. لیندا دو لا وینا در باره نمونه ها و الگوهای کنونی آموزش دادن به کارآفرین ها می گوید. سرانجام جان مورفی در باره کاربرد سیاست های اتخاذ شده در محیط دادوستد جهانی برای کارآفرینی را، مد نظر قرار می دهد. اندرو شرمن هم جمع بندی می کند که همه موارد یادشده، برای تصمیم های رشد کارآفرینی چه مفهومی دارند.

 

چهار مطالعه موردی در باره بوم سازگان های واقعی در اقتصادهای رو به رشد، پایان بخش این گزارش هستند. نویسندگان مقالات روستایی به عنوان حرفه ای های این حوزه، تشخیص های کارشناسانه خود از نقاط قوت و ضعف موجود در هر یک از بوم سازگان ها را، با پیشنهادات و توصیه هایی برای اصلاحات بر مبنای تجربیات خود در هم می آمیزند. این نوآوری ها و فوریت های مربوط به آنها توسط راین اوانجلیستا (فیلیپینی)، مجید حسن (تونسی)، مجید شبیر (پاکستانی)، و رابین سیتولا (نپالی) خلاصه می شوند.

 

از این سری دیدگاه ها و نقطه نظرات غنی که در این گزارش آمده اند، چند درس عمومی و کلی در مورد راه های بهبود محیط و فضا برای کارآفرینی گرفته می شود. بنابراین گرچه نسخه واحدی در دست نیست، اما تمامی سرمایه گذاران و سهامداران در زمینه ارتقاء کارآفرینی می توانند، ازاین درس ها بهره ببرند. درس هایی که عبارتند از:

 

* کارآفرین ها در محیطی که مقررات و روش های اتخاذ شده در آن موانع را کم می کند، برای نوآوری ارزش قائل است، و از مالکیت خصوصی حمایت می نماید، بهترین عملکرد را برای جامعه دارند.

 

* خود کارآفرین ها باید از طریق ایجاد جوامع کارآفرینانه و ارائه درون مایه برای خط مشی ها، نقشی مؤثر در ایجاد بوم سازگان ایفاء نمایند.

 

* خط مشی سازان باید برای یافتن راه حل ها جهت بوم سازگان هایی که برای اوضاع محلی مناسب هستند، سر گفت و گو با کارآفرین ها را باز کنند.

 

* بازیگران مختلف در یک بوم سازگان کارآفرینی باید به منظور ایجاد بهترین نقاط قوت ممکن، با سهامداران دیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.

 

* آموزش دهندگان (مدرسان) و رهبران جوامع باید فرهنگی را اتخاذ کنند، که از اشتیاق کارآفرینی پشتیبانی نماید. همچنین لازم است، که از ماجراهای موفقیت آمیز قدردانی شود.

 

* تنوع و دسترسی به موقعیت های مناسب باید از طریق قدرتمند کردن زنان و جوانان، و همچنین صاحبان کسب و کارهای غیررسمی، ارتقاء داده شوند، تا بتوان بلندپروازی های کارآفرینانه را پیگیری کرد.

 

پانویس ها

1- پژوهش جهانی انجام شده برای اتحادیه شفافیت لبنان، ژوئن 2003

2- هرناندو دو سوتو، نشریه سیاست خارجی، 16 دسامبر 2011

 

قسمت نظرات بسته است.