خلق محیط مناسب برای موفقیت در کارآفرینی – بخش چهاردهم: گسترش کارآفرینی در نپال از طریق همکاری

11 دسامبر 2014 | :دسته بندی کارآفرینی

رابین سیتولاEntrepreneurship Nepal

مدیراجرایی بنیاد رفاه سامریدهی

 

بنیاد رفاه سامریدهی (www.samriddhi.org) از هنگام آغاز به کار خود در سال 2006، بر گسترش کارآفرینی به عنوان راهی برای تحقق بخشیدن به رفاه در نپال تمرکز کرد. چراکه یک چهارم جمعیت این کشور که در برهه ای طولانی درگیر نبردهای مسلحانه بوده، در فقر کامل بسر می برند. بگونه ای که نپال برای ارائه خدمات اولیه به شهروندان خود نیز، به شدت به کمک های خارجی وابستگی دارد. بنابراین کارآفرینی به این مردم راهی مناسب برای از بین بردن مشکلات کشورشان ارائه می دهد. نپال نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر برای کارآفرین ها فضای منحصر بفرد خود را دارد. بنابراین لازمست تلاش ها برای گسترش کارآفرینی نیز، در تطابق با این فضا صورت بگیرند. کمااینکه تزلزل و هرج و مرج رژیم های سیاسی اخیر سبب چالش های ویژه ای برای توسعه کارآفرینی شده اند. بعلاوه به سبب بافت اجتماعی در گذشته مشاغل بر مبنای طبقه و جنسیت مجزا شده، و سود عموما به عنوان مقوله ای کثیف تلقی می شود. در نتیجه ابتکارت جهت گسترش کارآفرینی به مداخله بخش های چندگانه نیاز دارد.

 

با مدنظر قرار دادن شرایطی که به آنها اشاره شد، برای بهبود فضای کارآفرینی در نپال به اینگونه زمینه های کلیدی یعنی به کاربردن خط مشی های مناسب دولتی، ایجاد آگاهی و اشتیاق در بین جوانان، افزایش آموزش ها و مهارت های شغلی، به وجود آوردن شبکه ها و موقعیت های مناسب، واحراز اطمینان از دسترسی به سرمایه، نیاز داریم. انجام چنین کاری مستلزم تمرکز چندبعدی می باشد. تمرکزی که اینگونه نیست، که همواره در ظرفیت های یک سازمان واحد و برنامه های آن بگنجد. بنابراین درکنار ورود سازمان ها برای انجام این کار، برای انها مهم هم هست که طرف های دیگر را که از توانایی رقابت در زمینه های خاصی از بوم سازگان کارآفرینی برخوردارند، شناسایی کنند، و با آنها همکاری نمایند. این همکاری از طریق تبیین اجزای تشکیل دهنده اصلی و عمده و گروه های خاص که به ارزش بوم سازگان می افزایند، روشی مولدتر، کاراتر، و بادوام تر، جهت گسترش کارآفرینی می باشد.  

 

چگونگی فضای کارآفرینی تا اندازه زیادی به نوع خط مشی های موجود، و اجرای این خط مشی ها بستگی دارد. پژوهش هایی مانند گزارش انجام کار بانک جهانی و یا گزارش آزادی اقتصادی جهانی مؤسسه فریژر دیدگاه ها و اطلاعات ارزشمندی از این شرایط را نشان می دهند. البته داشتن خط مشی های متمایل به کارآفرین ها، مسئله ای حیاتی است. اما اجرای این خط مشی ها و کاهش فاصله به کاربردن آنها نیز، از اهمیت مساوی برخوردار می باشد. سامریدهی با تمرکز بر خط مشی های اقتصادی و فضای کاری، برای پشتیبانی از تغییر خط مشی با چندین طرف از جمله فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع نپال (www.fncci.org)، ابتکار کسب و کارهای نپال (www.nbinepal.org)، جامعه خبرنگاران اقتصادی نپال (www.sejon.com.np)، اتاق های بازرگانی و صنایع محلی، و سایر اتحادیه های صنفی، همکاری می کند.

سامریدهی برآنست که با همکاری طرف های نامبرده و از طریق تلاش هایی مانند گزارش سالانه دستورکار رشد اقتصادی نپال، و همچنین پویش (کمپین)های عمده سراسر کشور مانند “گاری خانا دو” به معنای تحت اللفظی “بگذار هزینه خود را درآورم” (www.livablenepal.org)، یک خط مشی مناسب ایجاد کند. خط مشی که بر اساس آن آزادی واحدهای اقتصادی، امنیت زندگی و مالکیت، رقابت، و بهبود روابط کارکنان- کارفرما، قابل اکتساب باشد.

 

عامل مهم دیگر گسترش کارآفرینی در نپال ایجاد آگاهی در مورد موقعیت های مناسب و مزایای کارآفرین بودن است، که در ساخت فرهنگ کارآفرینی نقشی کلیدی بازی می کند. چراکه در یک کشور دارای مخاطرات و بی ثبات مانند نپال، مردم به جای اینکه در پی تحقق رؤیاهای خود باشند، ترجیح می دهند شغلی دست و پا کنند، و یا اینکه از کشور بروند. کمااینکه در بسیاری از اوقات مردم حتی کارآفرینی را یک گزینه هم نمی دانند. کارآفرین های سامریدهی برای نپال (www.e4nepal.com) و طرح های توأم با مخاطره بیروا (www.biruwa.net) که از سوی یک سازمان شریک اداره می شود، برای سازماندهی رخدادهایی همکاری می کنند، که به سرگذشت ها و درس های کارآفرین های موفق می پردازند.  صدها جوان و کارآفرین مشتاق از اینگونه رخدادها که به طور منظم و در پنجشنبه های آخر هر ماه برگزار می شوند، بهره می برند. همه ساله در خلال هفته کارآفرینی جهانی بیش از 25 سازمان و کسب و کار برای به رسمیت شناختن کارآفرین های موفق، و تلاش های فراوان و دیدگاه های نوآورانه آنها، از روح کارآفرینی تقدیر می کنند. چنین تلاش هایی سبب می گردند، که افراد بیشتری مشتاق کارآفرینی بشوند.

 

کلوپ روتاری (که در کل جهان گردهم آوردن رهبران حرفه ‌ای و صنفی برای فراهم آوردن خدمات انسان دوستانه، تشویق معیارهای عالی اخلاقی، و کمک به ایجاد صلح در دنیا را، هدف خود اعلام کرده)، ائتلاف تغییر نپال (www.changefusionnepal.org)، ابتکار کسب و کارهای نپال، رادیو نپال سامریدهی ، و خود سامریدهی ، برای تولید برنامه های هفتگی رادیویی موسوم به “اگی بادون (با ترجمه تحت اللفظی بیایید پیش برویم)” در باره کارآفرینی، بایکدیگر همکاری می کنند. برنامه ای که به عنوان رسانه آگاهی رسان و تغییر خط مشی خدمت می کند. همچنین ائتلاف مورد اشاره به همراه چندین طرف دیگر برای به رسمیت شناختن کارآفرین های اجتماعی موفق آینده، مراسم جایزه کارآفرینی اجتماعی سوریا آشا را سازمان می دهد.

 

البته برنامه های تشویق و الهام بخش کارآفرینی مهم بوده اند. اما کارآفرین های مشتاق برای تحقق بخشیدن به رؤیاهای خود، به تحصیلات و آموزش نیز نیاز دارند. دانشکده اقتصاد و کارآفرینی سامریدهی موسوم به آرتالایا در یک برنامه شش روزه به صدها دانشجو در مورد درون مایه ها و دیدگاه ها در باره کارآفرینی آموزش می دهد. در خلال این برنامه که دانشجویان در دانشکده مورد اشاره اقامت دارند، تنها برایشان شرح داده نمی شود که کارآفرینی، بازارها، و خط مشی ها چیستند. بلکه این شانس هم در اختیار شرکت کنندگان گذاشته می شود، که واقعا مانند یک کارآفرین حقیقی کار کنند.

این دیدگاه و روش کار آزمایشی برای تحصیلات و آموزش، تاکنون تقریبا به صد دانشجو کمک کرده تا سفر کارآفرینی خود را آغاز کنند. برخی از دانشگاه ها هم ارائه واحدهای اختیاری در مورد کارآفرینی را، به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود آغاز نموده اند. کمااینکه اخیرا دانشکده کینگ (www.kingscollege.edu.np) ارائه مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) کارآفرینی را شروع کرده است. ائتلاف تغییر نپال نیز به کارآفرین های اجتماعی مشتاق آموزش های مربوطه را ارائه می دهد. همچنین نهاد موسوم به کارآفرین های نپال برنامه های آموزشی اجرا می کند، که به جزئیات بخش عملی کارآفرینی می پردازد.

 

سامریدهی وطرف هایش همچنین بایکدیگر برای ایجاد زمینه هایی همکاری می کنند، که در آنها کارآفرین ها و جوانان می توانند ایده ها و شبکه ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ابتکار کسب و کارهای نپال مراسمی برهه ای به نام آی دی یو را سازمان می دهد، که بر نوآوری، گفت و گو، و موقعیت های مناسب، تمرکز دارد. به طریقی مشابه رخدادی که در  پنجشنبه های آخر هر ماه برگزار می شود، به عنوان دستورکار عملکرد شبکه ای و کشف موقعیت های مناسب عمل می کند. نهاد موسوم به کارآفرین های نپال هم گروهی فیس بوکی (www.facebook.com/groups/e4nepal) را مدیریت می نماید، که تقریبا 20 هزار عضو خود را با افرادی پیوند می دهد، که از نظر فکری شبیه خودشان هستند. این تلاش ها به ایجاد شبکه های لازم برای فعالیت های کارآفرینانه، و آسان تر نمودن یافتن موقعیت های مناسب از سوی جوانان مشتاق، کمک می کنند.

 

طرح های توأم با مخاطره بیروا (www.biruwa.net) یک مرکز رشد دارای خدمات مشاوره ای تأسیس کرده، که با هزینه ای اندک کارآفرین های مشتاق را به کار می گیرد. اقدامی که به آنان این اجازه را می دهد که کسب و کار خود را آماده کنند، و برای مدتی کوتاه آن را فعال نمایند تا اینکه بهتر جا بیفتند. اینها تنها برخی از ابتکاراتی هستند، که مدنظر قرار دادن نیاز جهت خدمات مراکز رشد را آغاز کرده اند.

 

بعلاوه نهادهای موسوم به طرح های توأم با مخاطره بیروا و ائتلاف تغییر نپال، به کسب و کارها و واحدهای اقتصادی اجتماعی برنامه های سرمایه برای شرکت های نوپا را ارائه می نمایند. بنیاد عمل جوانان که از سوی ائتلاف تغییر نپال اداره می شود نیز، برای شرکت های نوپا به چندین کارآفرین اجتماعی کمک کرده است. طرف های همکاری کننده با سامریدهی مانند شرکت سرمایه گذاری بریهات، ارتباط جهانی، و اف 1 سافت هم، به جوانان ذیحق دارای ایده های کارآفرینانه، به عنوان کسب و کارهای مبتکر اجتماعی برای راه اندازی کارهایشان اعتبار مالی داده اند. مجمع کارآفرینان جوان نپال، کنفدراسیون صنایع ملی مجمع های جوانان، و سازمان کارآفرین ها، برای سرمایه جهت شرکت های نوپا در زمینه کسب و کارهای با ایده های نوآورانه، تمرکزی برنامه مند دارند. شرکت سرمایه گذاری بی ئی ئی دی هم برای پیوند دادن ایده های مورد موافقت قرار گرفته با تأمین اعتبارات مالی با مقیاس بزرگتر، تلاش هایی به عمل آوره است. کمااینکه اینک دو بانک موسوم به مگا و لاکسیمی نپال که با شرکت های بزرگ کار می کنند، کار دادن تآمین اعتبار مالی با مقیاس بزرگتر بدون ضامن به کارآفرین ها را، آغاز کرده اند. این ابتکارات به چندین کارآفرین مشتاق کمک نموده اند، که راه خود برای تحقق رؤیاهایشان را در پیش بگیرند.

 

نهادهای موسوم به کارآفرین های نپال و طرح های توأم با مخاطره بیروا، به طور مشترک برنامه های استفاده از مربی و هیئت های مشاوره در زمینه مناسب بودن ایده ها برای کارآفرین هایی که به اینگونه برنامه ها نیاز دارند را، آغاز کرده اند. نهادهای موسوم به سرمایه گذاری بریهات، ارتباط جهانی، اف 1 سافت، تبلیغات پریزما، و چندین خانه صنفی هم، به کارآفرین های در بخش های صنفی مربوط به خودشان برنامه های استفاده از مربی ارائه می کنند. اینگونه تلاش ها الگوهایی را ارائه می دهند، که بسیار مورد نیاز هستند. همچنین راه را برای موقعیت های مناسب بیشتر در آینده هموار می نمایند. 

 

آنچه گفته شد چند نمونه از چندین تلاش جمعی ارائه شده به منظور ایجاد جامعه کارآفرینانه در نپال هستند. البته این تلاش ها تنها برخی از مسائل گزیده شده و بخش کوچکی از تقاضاها را مد نظر قرار می دهند. با این حال بدون تردید سبب ایجاد امید برای نمونه ای شده اند، که می تواند گسترش یابد و از آن الگو برداری شود، تا فرهنگ کارآفرینی در نپال به وجود بیاید.

قسمت نظرات بسته است.