تطابق با برنامه های ضدفساد در کنیا

18 سپتامبر 2014 | :دسته بندی بلاگ میهمان

kenya-compliance-640x359نوشته: آنا نادگرودکیویچ/ Anna Nadgrodkiewicz

 

در رده بندی فهرست فساد سازمان شفافیت بین المللی، کنیا در ردیف صد و سی و ششم قرار دارد. این جایگاه پایین مؤید برداشت و احساسی است، که اغلب در نایروبی با آن روبرو می شویم. اینکه همانگونه که روزنامه نگار انگلیسی میشلا رانگ در کتاب خود زیر عنوان “حالا نوبت ماست که بخوریم” به نحوی تکان دهنده و شگفت آور در باره جان گیثونگو افشاگر کنیایی می نویسد، در این کشور فساد در بسیاری از عرصه های زندگی از رشوه دادن به پلیس برای پیشگیری از جریمه شدن به سبب تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی، تا بالاترین سطوح دولت، گسترده است.

بنابراین شگفت آور نیست که در کنیا بسیاری از بخش های اجتماع از وضعیت موجود به تنگ آمده، و آماده تغییر باشند. این امر از جمله در مورد بسیاری از شرکت ها در بخش خصوصی مصداق دارد، که شاهد آنند که رشد بالقوه و رقابتی بودنشان، به سبب محیط پر از فساد نابود می شود. اینگونه شرکت ها منتظر دولت نیستند، تا عملکرد خود را اصلاح کند. بلکه دارند دست به ابتکاراتی می زنند که از طریق ایجاد و تقویت روش های داخلی تطابق با برنامه های ضد فساد، فساد را محدود کنند.

اتحادیه تولیدکنندگان کنیا (کی ای ام) که از طرف های همکاری دیرین مرکز بین المللی تجارت خصوصی/ سی آی پی ئی می باشد، کی پی ام جی (1)، و دفتر نمایندگی بریتانیا، اخیرا چهار مورد مطالعاتی در باره شرکت هایی منتشر کردند، که متعهد به صداقت هستند. همچنین از طریق تبدیل کردن این صداقت به اقدامات عملی روزمره خود، پیشرفت چشمگیری داشته اند. سی آی پی ئی بلافاصله پس از این موارد مطالعاتی، جدیدترین کتابچه راهنمای خود زیر عنوان ” تطابق با برنامه های ضد فساد: راهنمای شرکت های متوسط در بازارهای رو به پیدایش” را منتشر کرد.

این کتابچه راهنما روند تطابق با برنامه های ضد فساد بین المللی و گام های عملی را که شرکت ها می توانند برای به اجرا درآوردن یک برنامه سالم از این دست بردارند، ارائه می کند. در عین حال بر این مهم هم تأکید می نماید، که تطابق با برنامه های ضد فساد تنها برای شرکت های بزرگ و پیشرو نیست. بلکه می تواند مقوله ای ارزشمند برای شرکت های کوچک و به ویژه آنهایی باشد، که از پیش در زنجیره ارزش های جهانی مشارکت داشته اند، و یا مایلند داشته باشند.   

در بیست و هشتم اوت سی آی پی ئی، کی ای ام، و شبکه جهانی پیمان کنیا (جی سی ئن کی) برای این کتابچه راهنما مراسمی در نایروبی برگزار کردند. مجریان کسب و کارهای سطح بالا در این مراسم شرکت نمودند. من این افتخار را داشتم، که این کتابچه راهنما را معرفی و ارائه کنم. همچنین تأکید نمایم که تعامل ها و همکاری های مهمی وجود دارند، که بین تلاش های از بالا به پایین جهت تطابق با برنامه های ضد فساد چندملیتی، و عملکردهای از پایین به بالای شرکت های محلی، یافت می شوند.  

پرادیپ پانرانا رئیس کی ای ام نیز، نقطه نظر مرا به این شکل عنوان کرد: “با گسترش فراوان قوانین ضدفساد و افزایش قوانین حاکمیت شرکتی در سراسر جهان، اینک جامعه کسب و کار باید خود را از طریق اجرا و تقویت اقدامات ضدفساد و عمل به آنها به عنوان جزئی از راهبرد (استراتژی) ماندگاری خود، تجهیز کند.” 

من مشتاق همکاری با شرکت های کنیایی وسایر کشورها هستم، تا سبب تقویت تعهد آنها برای مبارزه با فساد شوم. همچنین به آنها یاری دهم تا از طریق تطابق مؤثر با برنامه های ضد فساد، خود را در جایگاه طرف های تجاری جذاب برای شرکت های جهانی قرار دهند. ما می می توانیم به کمک یکدیگر از طریق ارائه و به اشتراک گذاشتن معلومات و آموزشی که در بهترین شکل عملی از سوی سی آی پی ئی ارائه می شوند، ثابت کنیم که با در اختیار داشتن لوازم درست، مبارزه با فساد نبردی نیست، که در آن بازنده شویم.

 

آنا نادگرودکیویچ مدیر برنامه های چندمنطقه ای سی آی پی ئی است.

 

پانویس

1- کی پی ام جی عنوانی می باشد، که از چهار حرف اول نام خانوادگی چهار بنیانگزار این شرکت گرفته شده است. شرکتی که از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مشاوره مالی، و یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی دنیا به شمار می رود.

قسمت نظرات بسته است.