تطابق با برنامه های ضدفساد در بازارهای در حال پیدایش و جاافتاده

18 سپتامبر 2014 | :دسته بندی فساد مالی

compliance-siteنوشته: جان مورل/ John Morrell

 

نیاز به تطابق با برنامه های ضدفساد در شرکت ها در هر اندازه (کوچک، متوسط، و بزرگ) در زنجیره ارزش جهانی هرگز از میزان کنونی بیشتر نبوده است. از سال 2006 به این سو دولت ایالات متحده آمریکا در شرکت های سراسر جهان حدود 300 مورد فساد را حل و فصل کرده، و یا تحت پیگرد قرار داده است. این موارد از جمله شامل فسادهایی بوده که بسیاری از آنها ریشه در عملکرد عوامل نمایندگی، فروشندگان، و عرضه کنندگان و تهیه کنندگان شرکت های چندملیتی، داشته اند.

هزینه متوسط عملی کردن اینگونه موارد، تا اینجای کار سر به 80 میلیون دلار زده است.

 

در فراسوی قانون ضدعملکردهای فسادآمیز خارجی (اف سی پی ای) و قانون ضدرشوه خواری انگلستان، قوانین نوین ضدفساد فراگیر در سطح بین المللی نیز، دارند در سایر نقاط جهان هم جای خود را پیدا می کنند. کمااینکه در اوایل سال جاری قانون شرکت های پاک (عاری از فساد و رشوه) در برزیل وضع گردید. همچنین بسیاری از نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (ئو ئی سی دی) و اتاق بازرگانی بین المللی، هنجارها و کنوانسیون هایی را عرضه کرده اند، که هدف از آنها مبارزه با رشوه خواری مقامات خارجی است. در حال حاضر شمار کسانی که بر این باورند که این روند دائمی نیست، اندک می باشد.

 

با اینهمه همانگونه که یک پژوهش تازه نشان می دهد، میزان شرکت های دارای خط مشی ضدفساد در خلال دو سال اخیر در سطح جهان، تنها یک درصد افزایش پیدا کرده است. در عین حال اقلیت قابل توجهی از این شرکت ها نیز، هنوز حتی بنیادی ترین اقدامات تطابق با برنامه های ضدفساد را به مرحله عمل درنیاورده اند. کمااینکه حدود 60 درصد شرکت های جهانی مشارکت کننده در پژوهش مورد اشاره گفته اند، که هرگز در این مورد به طرف سوم آموزش نداده اند. این در حالی است، که بسیاری از عملکردهای تطابق با برنامه های ضدفساد نتیجه رفتار عوامل و واسطه ها بوده اند.

 

بنابراین به موازاتی که دولت ها و سازمان های بین المللی قوانین و استاندارهای ضدفساد برقرار می کنند و مسئولان به اجرا درآوردن این قوانین و استاندارها در سراسر دنیا با شدت هر چه تمامتر نقض قوانین بالقوه را پیگیری می نمایند، بسیاری از شرکت ها از معلومات کافی عملی برای چگونگی اجرای این هنجارهای نوین جهانی برخوردار نیستند. درک نحوه تطابق با برنامه های ضدفساد مؤثر و همچنین چگونگی برقراری تطابق با برنامه های داخلی که مخاطره فساد را کاهش می دهند، به ویژه برای شرکت های فعال در بازارهای جاافتاده و در حال پیدایشی چالشی ترسناک هستند، که مرکز بین المللی تجارت خصوصی/ سی آی پی ئی  از سال 1983 به این سو با طرف های محلی مانند اتاق های بازرگانی، اتحادیه های صنفی، و مخزن اندیشه های اقتصادی آنان، همکاری کرده است.

 

سی آی پی ئی دارد برای در اختیار گذاشتن تجربه مان از حمایت از بخش خصوصی متمرکز بر برنامه های ضدفساد بین الملل در کشورهای با احتمال خطر بالا در سراسر جهان، و جهت یاری به پیشرفت بهترین عملکرد تطابق با این برنامه های بین المللی در این کشورها، تارنمایی جدید به نام روندهای تطابق با برنامه های ضدفساد شرکتی/ Corporate Compliance Trends را راه اندازی می کند. مایکل هرشمن یکی از اعضای هیئت مدیره سی آی پی ئی و از بنیانگزاران سازمان شفافیت بین المللی، در مورد این ابتکار نوین سی آی پی ئی می گوید: “این تلاش نتیجه طبیعی و مستقیم 30 سال کار سی آی پی ئی در حوزه ضدفساد از طریق ایجاد قوانین ضدفساد شرکتی در هم تنیده رو به رشد دائم در سطح جهانی می باشد. پشتیبانی از شرکت ها در بازارهای در حال پیدایش، موج آینده در حیطه تطابق با (برنامه های ضدفساد) است.  

 

اهداف تارنمای مورد اشاره ارائه و خلاصه کردن تغییر و تحول های منافع کارگزاران تطابق هم در شرکت های چندملیتی و هم در شرکت های محلی، ارائه نمونه های سیستم های مؤثر تطابق، و تحلیل تهدیدهای خاص تطابق در هر کشوری می باشد.

 

هدف دیگر به مشارکت و در اختیار گذاشتن و عرضه درس های گرفته شده، و همچنین بهترین عملکردها از تلاش های جاری تطابق با برنامه های ضدفساد سی آی پی ئی است، که شامل موارد زیر می شود:

 

  • برنامه های آموزشی در تایلند و روسیه برای صاحبان شرکت ها، کارگزاران تطابق، و کسانی که به آنها آموزش می دهند.

 

  • آموزش کارکنان و طرف های کاری سی آی پی ئی جهت اجرای برنامه ها در کنیا، پاکستان، اکراین، و روسیه، که از استاندارهای تطابق بین المللی متابعت می کنند.

     

  • ابزار عملی جهت کمک به شرکت های متوسط برای اجرای اقدامات ضدفساد از جمله کتابچه سی آی پی ئی در مورد تطابق با ضدیت با فساد که بزودی منتشر می شود.

     

  • گردهم آوردن کارگزاران تطابق چندملیتی برای مبادله اسناد و راهنمایی همتاهایشان در شرکت های کوچک و محلی!

     

دیگر هدف تارنمای مورد اشاره این است، که به عنوان منبع و مأخذ به آن دسته از شرکت های محلی خدمات ارائه کند، که مایلند به زنجیره های ارزش جهانی بپیوندند. اما از مهارت و منابع لازم برای به اجرا درآوردن برنامه تطابق با ضدفساد برخوردار نیستند. بسیاری از این شرکت ها از چند و چون این مسئله آگاهی ندارند، که در اینگونه موارد از شرکت های چندملیتی در پیوند با طرف های بالقوه چه انتظاری می رود. حتی شرکت های بیشتری در زمینه منابع جهت ردگیری پیچ و خم ها برای عملی کردن تطابق اجرای اختیارات قانونی در حوزه های دارای قوانین گوناگون، کمبود دارند، و یا اصولا از آن برخوردار نیستند.

 

دراگو کاس رئیس تلاش های ضدفساد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، و مجری مباحث اخیر سی آی پی ئی، در مورد تلاش های ضدفساد این سازمان برگزارکننده می گوید: زمانی که در زنجیره ارزشی یک شرکت استانداردهای تطابق با ضد رشوه خواری موجود در این محیط جدید اجرایی در مورد شخص ثالث اعمال می شود، این اعمال حتی سخت تر هم می گردد. (در چنین مواقعی) سی آی پی ئی می تواند به شرکت ها کمک کند، تا این دیدگاه جا به جایی تطابق را بهتر درک نمایند، و میزان خطرهای تطابق در زنجیره ارزش خود را کاهش دهند.

 

هدف سی آی پی ئی از این تارنما گردهم آوردن کارشناسان تطابق، رهبران فکری، و جامعه توسعه بین المللی، برای پشتیبانی جمعی از راه حل های کسب و کارمدار برای از بین بردن فساد است. یکی از هواداران عمده این دیدگاه توماس فاکس ویراستار بلاگستان قانون ضدعملکردهای فسادآمیز خارجی و همچنین رئیس شرکت حقوقی بوتیک در هوستون است، که بر قانون ضدعملکردهای فسادآمیز خارجی تمرکز دارد.

 

توماس فاکس در اوایل سال جاری در هوستون میزبان هیئتی از کارشناسان روسی تطابق بود، که از سوی سی آی پی ئی پشتیبانی می شوند. او در مطلبی در بلاگستان تارنمای خود یکی از مهمترین توشه های این سفر را که این گروه به همراه برد، چنین توصیف کرد: شرکت های دارای برنامه تطابق، بیشتر رقابتی هستند.

 

این مبحث و مقوله اقتصادی قوی ترین سلاح زرادخانه ضدفساد سی آی پی ئی و همانی است، که اغلب در تارنمای روندهای تطابق با برنامه های ضدفساد شرکتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، و به چشم خواهد آمد. فاکس این این مبحث و مقوله اقتصادی را به سادگی در عبارت زیر بیان کرده است:

“در صورتی که شرکت های (موجود در بازارهای با مخاطرات زیاد) برنامه های ضدفساد داشته باشند، می توانند از نظر تجاری خود را برای جلب همکاری  دیگران جذاب تر کنند.

 

بلاگستان تارنمای روندهای تطابق با برنامه های ضدفساد شرکتی هم برای مشارکت کنندگان باتجربه و جاافتاده، و هم آنهایی که تازه وارد حوزه فعالیت شده اند، منبع و مأخدی نوین برای اطلاعات، تجربه، و یادگیری خواهد بود. کمااینکه مطالبی که در آینده در آن ارائه می شوند، از جمله شامل هزینه های روندهای تطابق با برنامه های ضدفساد شرکتی، انتشار گزارشی در مورد تأیید اینگونه تطابق ها از سوی سازمان شفافیت بین المللی، گفت و گو/ مصاحبه با یک ناظر آگاه پویش (کمپین) ضدفساد در دست اجرای چینی، و نگاهی به برنامه های ضدفساد سی آی پی ئی در اکراین و کنیا، می باشد.

 

جان مورل از مسئولان برنامه آسیایی سی آی پی ئی است. او در کنار سایر پروژه هایی که انجام می دهد، بر پشتیبانی سی آی پی ئی از ائتلاف عملی جمعی بر علیه فساد در تایلند نیز، نظارت دارد.

قسمت نظرات بسته است.