خلق محیط مناسب برای موفقیت در کارآفرینی – بخش نهم: الگوهای کلیدی آموزش کارآفرینی مؤثر

10 جولای 2014 | :دسته بندی کارآفرینی

لیندا وای. دو لا ویناentrepreneurship in developing countries

مدیر مرکز کارآفرینی جهانی، دانشگاه تگزاس واقع در سن آنتونیو

پیتر فلان

استاد اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه تگزاس واقع در سن آنتونیو

 

از دهه 1970 به این سو اشتغال و مولد بودن آمریکا رشد کرده، و به ویژه در صنایع فناوری های رو به پیدایش، به توسعه سرمایه گذاری های خطرپذیر نوین متکی شده است. کسب و کارهای جدید برای رشد اقتصادی پایدار در سرزمین های دارای اقتصادهای رو به پیدایش جهانی نیز، از اهمیت حیاتی یکسانی برخوردارند. شبکه توسعه کارآفرین های اسپن (ای ئن دی ئی) برآورد می کند، که در اقتصادهای کشورهای رو به رشد 86 درصد فرصت های شغلی جدید از سوی کسب و کارهای کوچک/ روبه رشد ایجاد می شوند. بنابراین هم در اقتصادهای توسعه یافته و هم در اقتصادهای رو به پیدایش، فرهنگی که مخاطره پذیری و خلاقیت را تشویق می کند، و همچنین آموزش حمایتگرانه، و ساختار خط مشی برای رشد و شکوفایی کارآفرینی، اهمیت حیاتی دارند.

 

به همین سبب دانشگاه های آمریکا برای بازتاب این تغییر و تحولات اقتصادی در آموزش کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی جدید دانشگاهی، روش های گوناگونی را بنیان نهاده و توسعه داده اند. پیدایش کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی دانشگاهی مهم است. چراکه دانشکده ها و دانشگاه ها اماکنی هستند، که جوانان از سراسر جهان برای آموختن و شکل گیری سرنوشت خود به آنها مراجعه می کنند و روی می آورند. جودیث کان از بنیاد کافمن می گوید که محوطه دانشگاه: “مکانی است که همه حوزه ها می توانند با یکدیگر تلاقی کنند، برهم تأثیر متقابل داشته باشند …. و جایی که تمامی بخش ها اقتصاد جهان واقعی حضور دارند. چراکه شرکت های خصوصی و سرمایه گذاران، ادارات دولتی، و مؤسسات غیرانتفاعی، همگی به دانشگاه ها می آیند، تا از پژوهش ها حمایت مالی کنند، استعدادها را بپرورانند و استخدام نمایند، و در جستجوی ایده های نوین باشند.”
درنهایت این مدل ها و ایده های دانشگاهی پشتیبانی و مطالعات کارآفرینی، می توانند بر الگوها و روش های خط مشی سازان در باره کارآفرینی در اقتصادهای رو به پیدایش جهان تأثیر بگذارند. 

 

گرچه کارآفرینی در آموزش عالی آمریکا یک رشته علمی نسبتا جدید تلقی می شود، اما اینک نمونه پذیرفته شده ای از این واقعیت است، که طرح و ایجاد یک واحد اقتصادی جدید به شکلی چشمگیر با مدیریت یک واحد اقتصادی تثبیت شده و جاافتاده، تفاوت دارد. پیتر دراکر در کتاب خود زیر عنوان نوآوری و کارآفرینی که در سال 1985 منتشر شد، آورده “از آنجا که عمدتا شمار بسیار اندکی از افراد موسوم به کارآفرین به آنچه انجام می دهند آگاهی دارند،  کارآفرینی توأم با خطرپذیری است. چراکه این افراد روش شناسی ندارند.”
آموزش عالی، ایده تحصیلات کارآفرینی و آموزش مهارت های لازم برای مدنظر قرار دادن و آغاز واحد اقتصادی جدید در مقایسه با مدیریت واحد اقتصادی در حال فعالیت را، پذیرفته است.

 

بر اساس اطلاعات داده شده از سوی بنیاد کافمن امروزه حدود هزار و 300 دانشکده و دانشگاه در ایالات متحده آمریکا واحدهای کارآفرینی ارائه می دهند. بسیاری از این دانشگاه ها الگوها و نمونه های نوآورانه و دوسویه برای کارآفرینی را آغاز کرده، و توسعه داده اند. الگوها و نمونه هایی که شامل برنامه های بدون اعطای مدرک و گواهینامه، برنامه های با اعطای مدرک، مراکز، و فضاهای زندگی دانشجویی می باشند، که بوم سازگان سازمانی و کامل کارآفرینی و دسترسی به شرکا و طرف های بین المللی را ایجاد می کنند. هر یک از این الگوها و نمونه ها دارای زیرمجموعه ای از اکتشاف هایی مانند کارآفرینی جهانی، اجتماعی، و فناوری، هستند. آنچه در پی می آید مثال هایی از این الگوها و نمونه هایی هستند، که در بالا به آنها اشاره شد.

 

برنامه های الگو و نمونه کارآفرینی

الگو و نمونه مرکزگرا: برنامه های کارآفرینی فناوری در یک دانشگاه بر همکاری بین دانشکده های بازرگانی، مهندسی، و علوم، تمرکز می کند. این برنامه ها شامل واحدهای درسی با اعطای مدرک کارآفرینی برای دانشجویان دوران بالاتر از کارشناسی (لیسانس) رشته علوم، و همچنین دانشجویان دوران بالاتر از کارشناسی (لیسانس) و کارشناسی کارآفرینی می باشند، که عموما در دانشکده اقتصاد ارائه می شوند. معمولا یک دانشگاه مدیریت این همکاری مرکزی برای کارآفرینی را تعیین می کند. مثلا در دانشگاه تگزاس واقع در سن آنتونیو مرکز نوآوری و فناوری کارآفرینی (سی آی تی ئی) به منظور پرورش رشد فناوری نوین مبتنی بر سرمایه گذاری های توأم با خطرپذیری، دانشکده های بازرگانی و مهندسی را در کنار یکدیگر قرار می دهد. سی آی تی ئی ترکیبی از آموزش، تجربه، منابع، و پشتیبانی را ارائه می نماید، که به شکل واحدهای درسی و سمینارها، فعالیت های عملی، پروژه ها، دوره های کارآموزی عملی، و برنامه موسوم به رقابت دانشجویی 100 هزار دلاری فناوری سرمایه گذاری توأم با خطر، تبلور پیدا می کند. این رقابت دوسالانه زمینه تجربیات عملی در آغاز و توسعه کسب و کارها را برای گروه های دانشجویی ارشد دانشکده های بازرگانی و مهندسی آماده می نماید.
دانشجویان مهندسی فناوری را آغاز می کنند و توسعه می دهند، و نمونه می سازند. دانشجویان بازرگانی نیز پتانسیل بازرگانی و تجارت را ارزیابی می نمایند، و طرح کسب و کار ایجاد می کنند. اساتید دانشگاه و مربیان جامعه نیز، به همه گروه ها یاری می رسانند. این برنامه به شکلی منحصر بفرد برای دانشجویان دوره کارشناسی نمونه کاری کامل را انجام می دهد. بنابراین چیزی فراتر از رقابت های طرح کسب و کارها می باشد. از هنگام ایجاد سی آی تی ئی در سال 2006، 580 دانشجو در 91 گروه در این رقابت شرکت کرده اند، که به معرفی 78 گروه نهایی منجر شده است.

 

الگو و نمونه بوم سازگان: این الگو و نمونه خلاقانه که توسط دانشگاه بیلور ساخته شده، مفاد درسی مجزا شده کارآفرینی ارائه می کند، که مورد پشتیبانی برنامه آموختن – زندگی کردن کارآفرینی- (ئی ئن تی- ال ال سی) می باشد. بیلور گزینه استفاده از مسکن را به ویژه برای دانشجویان دارای علاقه مشترک به نوآوری و کارآفرینی به وجود آورد، تا به آنها کمک کند که “با ایجاد حالت مربیگری و کارآموزی بین دانشجویان سال های بالا و سال اولی، دسترسی به هیئت های علمی، گروه های بحث و گفت و گو، پشتیبانی آزمایشگاه ها، و شانس همکاری با کارآفرین های مشارکت کننده، ظرفیت های کارآفرینی خود را به طور کاملتری پرورش و گسترش دهند. شبکه مالکین بیلور (بی ای ئن) که از سوی دانشجویان اداره می شود، به کارآفرین هایی که طرح های کسب و کار آماده در دست دارند، وام زودهنگام می دهد.

 

الگو و نمونه مبتنی بر تأمین اعتبارات مالی از بیرون: کار و وظیفه تعیین شده برای ائتلاف فناوری و کارآفرینی رایس (آر ای تی ئی) پشتیبانی از تجارتی شدن فناوری، آموزش کارآفرینی، و جا انداختن شرکت های فناوری در بازار است. در این الگو و نمونه رقابت های طرح های کسب و کار مرکز جاذبه ای را تشکیل می دهند، که در آن آموزش کارآفرینی و تأمین اعتبارات مالی بیرونی با یکدیگر تلاقی می کنند. الگو و نمونه ای که در سال 2001 به عنوان ائتلاف راهبردی سه دانشکده – دانشکده مهندسی جرج آر. بران، دانشکده علوم طبیعی وایز، و دانشکده بازرگانی جسی اچ جونز (محل تحصیل دانشجویان از دوره کارشناسی/ لیسانس به بالا)- با همراهی مسئولان هیئت های مشاوره؛ پشتیبانان مالی که نمایندگان تأمین اعتبارها و سرمایه گذاری ها برا ی کسب و کارهای مخاطره آمیز ملی و همچنین شبکه های مالکان سرمایه گذار در اینگونه کسب و کارها بودند؛ و گروه های مشورتی فناوری، حقوقی، و بانکداری؛ بنیان نهاده شد.

 

برنامه های این ائتلاف به رقابت طرح کسب و کارها منتهی می شود. طرحی که کارآفرین های دانشگاهی را گردهم می اورد، تا در برابر 250 داور برای کسب 1 میلیون و 300 هزار دلار تأمین اعتبار برای واحدهای اقتصادی با یکدیگر رقابت کنند. از بین 354 گروهی که در گذشته با یکدیگر رقابت کرده اند، 199 تیم پس از سبقت گرفتن در رقابت طرح کسب و کار رایس (آر بی پی سی) شرکت های خود را  به راه انداختند. از بین این شرکت ها 128 واحد عملکرد موفقیت آمیز داشته اند، و اینک در بازار کسب و کار کسب و کار حضور دارند (و یا با موفقیت از این بازار خارج شده اند). در عین حال شرکت های فارغ التحصیلان آر بی پی سی در مراحل نخست بیش از 460 میلیون دلار اعتبار مالی جذب کرده اند.

 

الگو و نمونه جامع و فراگیر: الگو و نمونه ای که بیش از همه مورد تأیید و استقبال قرار گرفته، در دانشکده بابسون بنیانگزاری شده است. تمامی عناصر بوم سازگان بابسون بر آموزش کارآفرینی از برنامه های ارائه دهنده واحدهای درسی که به گرفتن مدرک منتهی می شوند، تا مراکزی که آموزش های تجربی اختصاص دارند، تمرکز می کنند. مرکز کارآفرینی آرتور ام. بلنک “از طریق برنامه های درسی نوآورانه و ابتکارات پژوهشی توأم با همکاری جهانی، بر گسترش تمرین همه گونه کارآفرینی تمرکز دارد. ابتکاراتی که به عملکرد و افکار کارآفرینانه آگاهی می دهند، و سبب الهام گرفتن آنها می شوند.”
این مرکز شامل مؤسسه تسریع کننده فعالیت های اقتصادی مخاطره آمیز جان ئی و آلیس ئل باتلر است. مؤسسه ای که از بیش از دوازده مجمع و سازمان کارآفرینی تشکیل شده، که توسط دانشجویان اداره می شوند. این مجامع و سازمان ها “در تمامی مراحل از شرکت های تازه تأسیس توأم با مخاطره گرفته تا کشف موقعیت های مناسب، و پیگیری عملی یک طرح تا به راه اندازی آن، از کسب و کارهای کارآفرینانه دانشجویان پشتیبانی می کند.”

 

الگوها و نمونه های جهانی: برخی از دانشگاه ها برنامه های محلی کارآفرینی خود را گسترش داده اند، و شامل موارد جهانی نموده اند. بعضی از آنها هم با دانشگاه های کشورهای آن سوی دریاها (ماوارء بحار) همکاری کرده اند. برخی هم برنامه های درون کشور خویش را توسعه داده اند. مثلا بابسون جهت تقویت فضای کارآفرینی کشور، برنامه کارآفرینی بابسون- رواندا را ایجاد کرده است. همچنین آکادمی های رهبری کارآفرینی بابسون با بردن گروه های داوطلب دانشجویان، کارکنان، اساتید، فارغ التحصیلان، والدین، و دوستان خود به کشورهای گوناگون، به رهبران کارآفرینی آموزش می دهد. در این برنامه های یک هفته ای، در هر کشور حدود صد دانش آموز دبیرستانی آموزش می بینند.

الگو و نمونه دیگر در این پیوند، مرکز جهانی کارآفرینی دانشگاه تگزاس واقع در سن آنتونیو (یو تی اس ای) می باشد. این مرکز در پی آن است که نیازهای شغلی و آموزشی کارآفرین های بازارهای رو به پیدایش و کسانی را پیدا کند، که از طریق برنامه های همکاری، از این بازارها، مبادله دانشجو، برنامه های کوتاه، و پژوهش، پشتیبانی می نمایند. چراکه از طریق پژوهش و آموزش مدیریت، بر بهبود چشم اندازهای رشدمحور، و کارآفرینی رقابتی جهانی در بازارهای در حال پیدایش و نقل و انتقال، تمرکز دارد.

مؤسسه توسعه اقتصادی یو تی اس ای به همراه پروژه یو اس ای آی دی مکزیک، بین یو تی اس ای و دانشگاه آتونوما دو گوادالارجا، ابتکار گسترش مرکز توسعه کسب و کارهای کوچک (اس بی دی سی) ایجاد کرد. امروزه یو تی اس ای یازده برنامه آموزشی مشاور و مدیر همراه با اهدای مدرک مربوطه را به انجام رسانده، که بیش از هزار و 300 تن از سراسر مکزیک را آموزش داده اند. در نتیجه این پروژه 108 اس بی دی سی مکزیکی تشکیل شده اند، و اتحادیه اس بی دی سی های مکزیک (ای ام سی دی پی ئی) سازمان یافته است. همچنین از هنگام آغاز به کار خود تاکنون، گسترش پیدا کرده است. کمااینکه ابتدا ال سالوادور، آمریکای مرکزی، و کشورهای حوزه دریای کارائیب، و در ادامه در آمریکای جنوبی کشورهای کلمبیا و پرو را، دربرگرفته است. در آوریل 2012 رئیس جمهور اوباما ایجاد شبکه کسب و کارهای کوچک ابتکار مورد اشاره را اعلام کرد، که بر اساس کار یو تی اس ای بنا می شود. همچنین شبکه اس بی دی سی را در کل نیمکره غربی گسترش می دهد. هدف از چنین گسترشی، ایجاد شبکه ای مشتمل بر شبکه های کمک کسب و کارهای کوچک موفق و پایدار مبتنی بر الگوها و نمونه های مرکز گسترش کسب و کاری کوچک آمریکا است.

یو تی اس ای برای خط مشی گسترش واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط (اس ام وی) هر کشور راهنمایی کارشناسانه تدارک می بیند، به حرفه ای های آینده اس بی دی سی آموزش می دهد، میزبان چندین بازدید از سن آنتونیو است، استاندارهای کیفیت ها را گسترش می دهد، وابستگان اس بی دی سی را ایجاد می کند، و بازدیدهای عملیات بهبودی را عملی می نماید.

خلاصه اینکه مؤسسات دانشگاهی ایالات متحده آمریکا برای ارائه آموزش های کارآفرینی، الگوها و نمونه های گوناگونی را ایجاد کرده، و توسعه داده اند. البته برخی از این الگوها و نمونه ها با هم فصل مشترک هایی دارند، و نوآوری ها به شکلی مستمر در حال پیدایش هستند. اما هر یک دارای تمرکز ویژه ای می باشند، که به رشد مستمر و به کمال رسیدن کارآفرینی به مثابه یک رشته علمی مهم و اصلی در آموزش عالی آمریکا کمک می کنند. مقوله ای که به نوبه خود تأثیراتش به طور مستقیم به اشتغالزایی و مولد بودن اقتصادی یاری می رساند. تأثیرات آینده داخلی و بین المللی این واحدهای اقتصادی آموزشی مستلزم به اشتراک گذاشته شدن شبکه ها و معلومات، ایجاد و توسعه زودهنگام اهداف در نظر گرفته شده کاری، سنجه ها و تغییرات تدریجی، پژوهش و تحلیل های جدی تأثیرات و نتایج، تجربیات کارآفرینی اقتصادی داخلی و در حال رشد خارجی، هواداری از حوزه های داخلی و بین المللی کلیدی – سرمایه گذاران، دولت ها، سازمان های دو یا چندملیتی، و رسانه ها، و همچنین تأمین اعتبارات مالی-، می باشد.

 

منابع

“پشتیبانی از کارآفرین های کوچک”، مرکز اسکال، دانشگاه آکسفورد، دانشکده بازرگانی سید، 2013.

“مرکز نواوری و فناوری کارآفرینی”، دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، دانشکده بازرگانی محل آموزش دانشجویان مقطع از کارشناسی (لیسانس) به بالا-  مرکز نواوری و فناوری کارآفرینی. تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

” رقابت دانشجویی 100 هزار دلاری فناوری سرمایه گذاری توأم با خطر دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، دانشکده بازرگانی محل آموزش دانشجویان مقطع از کارشناسی به بالا-  مرکز نواوری و فناوری کارآفرینی. تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

“مرکز کارآفرینی جهانی”، دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، دانشکده بازرگانی محل آموزش دانشجویان مقطع از کارشناسی به بالا-  مرکز نواوری و فناوری کارآفرینی. تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

“مؤسسه گسترش اقتصادی”، دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، مؤسسه گسترش اقتصادی، تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

“گزارش سالانه ارائه شده به مؤسسه گسترش اقتصادی”، رابرت مک کینلی، تارنمای ئن دی. 6 مارس 2013.

http://iedtexas.org/Downloaddocument/29-2012-IED-annual-Report

“مرکز کارآفرینی جان اف. باگ”، دانشگاه بیلور، تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

www.baylor.edu/business/entrepreneur

“مؤسسه کسب و کارهای خانوادگی”، دانشگاه بیلور. تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

www.baylor.edu/business/entrepreneur/family_business

“مرکز ارزیابی نوآوری”، دانشگاه بیلور. مرکز کارآفرینی جان اف. باگ، ارزیابی نوآوری، تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

www.baylor.edu/business/entrepreneur/index.php?id=24006

“کارآفرینی ال ال سی”، دانشگاه بیلور، کارآفرینی ال ال سی، تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

www.baylor.edu/entllc

“شبکه مالکان بیلور”،دانشگاه بیلور. تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

www.baylor.edu/business/angelnetwork

“درباره ما”، ائتلاف فناوری و کارآفرینی رایس، تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

http://alliance.rice.edu/about

 “رقابت طرح کسب و کار رایس”، ائتلاف فناوری و کارآفرینی رایس، تارنمای ئن. پی، ئن دی. 6 مارس 2013.

http://alliance.rice.edu/rbpc.aspx

مرکز کارآفرینی آرتور ام. بلنک”، مرکز کارآفرینی آرتور ام. بلنک، دانشکده بابسون، تارنمای ئن دی. 6 مارس 2013.

www.babson.edu/Academics/centers/blank-center/Pages/home.aspx

مؤسسه تسریع کننده فعالیت های اقتصادی مخاطره آمیز جان ئی و آلیس ئل باتلر“، مؤسسه تسریع کننده فعالیت های اقتصادی مخاطره آمیز باتلر، دانشکده بابسون، تارنمای ئن دی. 6 مارس 2013.

www.babson.edu/Academics/centers/blank-center/venture-ccelerator/Pages/resource-center.aspx

 

“کارآفرینی”، واحدهای درسی بابسون، دانشکده بابسون، تارنمای ئن دی. 6 مارس 2013.

http://www.babson.edu/Academics/divisions/entrepreneurship/Pages/home.aspx

قسمت نظرات بسته است.