کارآفرینان آیا زاده و یا ساخته شده اند؟

24 ژانویه 2014 | :دسته بندی بلاگ سردبیر

running businessmanکارآفرینان آیا زاده و یا ساخته شده اند؟

 

در یکی از جدیدترین بلوگهای منتشر شده در تارنمای مرکز بین المللی تجارت خصوصی، مارگارت بولندر و ریکی چن با اشاره به فیلمی تحت عنوان ” مبادله نقش ” این سئوال را مطرح می کنند که آیا کارآفرینان این چنین زاده شده اند و یا این چنین ساخته شده اند؟

 

در فیلم ” مبادله نقش ” با شرکت ادی مرفی و دان آکروید، دو برادر میلیاردر شرط میبندند که آیا هر شخصی در شرایط مناسب یک اکوسیستم  قادر است که خود را از فقر بیرون کشیده وخود را به طبقات بالای جامعه بکشاند و در عین حال شخصی موفق در محیطی پر چالش و نامناسب به همان سرعت از پله های ترقی به پائین سقوط کند؟ در واقع سئوال اصلی این شرطبندی ” طبیعت ” را در مقابله با ” پرورش” انسانی قرار می دهد.

در رابطه با کارآفرینی، ” طبیعت ” هوش و ذکاوت، توانایی درونی برای رهبری و نوعی حس و درک مازادی از کسب و کار می باشد. ” پرورش ” شامل تحصیل، شبکه های اجتماعی و حرفه ای حمایت کننده و توانایی دسترسی به منابع مالی می باشد.

نویسندگان این بلوگ تحصیل را یکی از مهمترین عناصر اکوسیستم کارآفرینی معرفی می کنند. با وجود پیشرفت چشمگیر جامعه بشریت در این راه هنوز بیش از هفده درصد جمعیت هجده سال به بالای جهان بی سواد محسوب می شوند. آنها همچنین به این نکته اشاره می کنند که علاوه بر بی سوادی، تمرکز سیستمهای آموزش و پرورشی جهان بر دانش تئوریک  چالشی عظیم در راه کاریابی و کارآفرینی شهروندان جامعه احیا می کند.

بولندر و چن بر این عقیده اند که اساس کارآفرینی نظیر خلاقیت، فن ارتباطات و فکر کردن خارج از محدوده نیز می بایست در کنار علوم و ریاضیات در مدارس تدریس داده شوند. به عنوان مثال، مرکز بین المللی تجارت خصوصی با موفقیت قادر بود که کلاسهای مربوط به کارآفرینی را وارد سیستم تحصیلی کشور لبنان نماید. این عمل در مشارکت با سازمان غیر دولتی دی-پی-ان-ای در لبنان و تشکیل اتحادیه ای شامل اتاقهای بازرگانی محلی، سازمان های جامعه مدنی و همچنین نهادهای مالی امکان پذیر شد.

ولیکن در کنار آموزش و پرورش کارآفرینی، محیط کارآفرینی و یا اکوسیستم کارآفرینی نیز میبایست برای تشویق کارآفرینان محیا شود. بولندر و چن مینویسند که دسترسی به سرمایه اولیه و یا بطور کلی وجود “ونچر کاپیتال” در ساختار بخش خصوصی آمریکا جای گرفته و نهادهای دولتی برای اتصال کارآفرینان به چنین سرمایه هایی شکل گرفته اند. اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند فیلیپین و یا تونس دسترسی به اعتبارهای مالی و سرمایه های اولیه یکی از بزرگترین موانع توسعه جامعه کارآفرینان می باشد.

در سخنرانی اخیر خود در هشتمین کنگره جهانی اتاقهای بازرگانی، رئیس سازمان بین المللی تجارت خصوصی، آقای جان سالیوان براین نکته تاًکید کرد که فضا و اکوسیستم کارآفرینی موفق ملزم توجه خاص به مسائلی نظیر دسترسی به سرمایه اولیه، حقوق مالکیت، مقابله با فساد مالی و بخش غیر رسمی می باشد. همچنین ادغام ایده کارآفرینی در فرهنگ جامعه و عدم ترس و شرم از شکست و یا ناموفقیت در تلاشهای اولیه از لزومات پرورش اکوسیستم ایده آل برای کارآفرینی است.

در فیلم ” مبادله نقش ” دو برادر میلیاردر، برادران دوک، عضو باشگاهی خصوصی می باشند. بر روی پلاک سردر این باشگاه نوشته شده، ” آزادی و عدالت برای همه –  اجازه ورود فقط برای اعضاء.”

بولندر و چن بر این نظرند که فضای کار و کسب نمی تواند که صرفاً فضایی مختص  اعضای خاصی باشد. با برداشتن موانع ازایجاد محیطی برابر برای تمامی اعضای جامعه، شهروندان بیشتری مسیر کارآفرینی را در راه پیشرفت اقتصادی کل جامعه در پی میگیرند.  

قسمت نظرات بسته است.