تقویت گفت و گوی بخش های دولتی- خصوصی برای کاروبارهای پایدار

7 ژوئن 2017 | :دسته بندی اصلاحات اقتصادی

 نویسنده: آنا کومپانک

 

شرکت کنندگان در کارگاه آموزش فرانکفورت

 

اصلاحات مؤثر، قانونی، و نظم دهنده، کلید بهبود حاکمیت شرکتی و ایجاد بوم سازگان/ اکوسیستم کارآفرینی سودمند برای رشد اقتصادی و رفاه و نیکبختی مشترک هستند. بااینهمه در بسیاری از کشورها تصویب و اجرای مقررات و قوانین نوین همچنان به صورت روندی از بالا به پایین باقی مانده است، و ذینفع هایی که مقررات و قوانین مستقیما بر آنها تأثیر می گزارند، درونداد اندکی در آنها دارند.

 

چنین اصلاحاتی حتی اگر نویدبخش به نظر برسند، اغلب به سبب کمبود یا نبود پشتیبانی و حق مالکیت گسترده، روی کاغذ باقی می مانند. بنابراین دولت ها باید به منظور شفافتر، پاسخگوتر، و نتیجه بخش تر کردن روند اصلاحات، بخش های مختلف جامعه را در این روند دخیل کنند. این دخالت دادن به ویژه زمانی حیاتی است که پای سازمان های بخش خصوصی به میان می آید، که نماینده جامعه کسب و کار یعنی ستون فقرات رشد اقتصادی می باشند.

 

روند حیاتی دخیل بودن چندذینفعی گفت و گوی بخش های دولتی- خصوصی (پی پی دی)، درون مایه هفتمین کارگاه آموزش جهانی پی پی دی در فرانکفورت محسوب می شد، که از سوی مؤسسه بانک جهانی (دبلیو بی آی)، وزارت توسعه و همکاری های اقتصادی آلمان (بی ام زد)، و جامعه همکاری بین المللی المان (جی آی زد) سازماندهی شده بود.

 

این کارگاه آموزش 145 شرکت کننده از 41 کشور از جمله جامعه اهداء کنندگان، نمایندگان دولت، و بخش خصوصی را، گردهم آورد. تمرکز آن نیز بر مسائل کلیدی در حوزه های طراحی، اجرا، و ارزیابی  پی پی دی ها، و با تجربیات و دیدگاه ها در مورد اینکه چه چیزهایی کارایی دارند، بود. مرکز بین المللی تجارت خصوصی (سی آی پی ئی)، و چندین سازمان کنونی و پیشین طرف این مرکز از بنگلادش، اتیوپی، و سنگال، در این رخداد هیجان انگیز شرکت داشتند.

 

همکارم کیم بچر از مدیران ارشد معلومات، گرداننده هیئتی در مود نقش اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنفی در پایداری پی پی دی بود، که اعضایش در باره تجربیات بورکینافاسو، مصر، لائوس، کامبوج، و ویتنام، بحث می کردند. من افتخار معرفی نوآوری نوین مشترک سی آی پی ئی و دبلیو بی آی (www.publicprivatedialogue.org) را داشتم، که به عنوان پاتوقی آن-لاین برای تعامل معلومات جامعه عملی جهانی پی پی دی عمل می نماید، و به مثابه مکانی جهت آموزش، تبادل ایده ها، و پیشرفت بهترین عملکردها، خدمت می کند.

 

گوناگونی شرایط کشور، ساختارهای ویژه پی پی دی، و اهداف حطمشی خاص که از غنی بودن معلومات به شراکت گذاشته شده در کارگاه آموزش پدیدار گشتند، تأکید داشتند که وقتی پای خطمشی گفت و گو به میان می آید، یک راه حل واحد برای همه موارد کارساز نیست. زیرا پی پی دی می تواند ساختاری و بدون برنامه، اجرا شده در سطح ملی و یا یایین تر، جلو بردن از سوی بخش خصوصی یا دولتی، متمرکز بر طیف گسترده  ای از مسائل اقتصادی و یا بخشی خاص، باشد.

 

اما پی پی دی موفق باید صرفنظر از شکل و تمرکزش، بر اصول مشترک مانند شفافیت، فراگیری و مشمولیت، و بحث های مبتنی بر شواهد، اتکاء کند. همچنین بر تعهد و ظرفیت ذینفع های کلیدی یعنی دولت و جامعه کسب و کار، متکی باشد. در خلال سه دهه همکاری سی آی پی ئی با اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنفی سراسر جهان، تقویت ظرفیت بخش خصوصی به منظور هواداری جانانه موفقیت آمیز خطمشی اصلاحات، نقش اصلی آن بوده است.

 

گردهمایی فرانکفورت موقعیتی عالی برای ملاقات با دیگران که در فضای پی پی دی کار می کنند، و مبادله بهترین عملکردها بود. مشتاقانه در انتظار به مشارکت گذاشتن درس هایی از تجربیات سی آی پی ئی با جامعه عملی جهانی پی پی دی هستم. شما هم باید همینگونه باشید. در کنار پیوند پاتوق مورد اشاره، می توان جهت دنبال کردن آخرین تحولات پی پی دی و همچنین کمک به آن، به صفحات رسانه های اجتماعی مجازیش یعنی فیسبوک و توئیتر آن مراجعه کرد.

قسمت نظرات بسته است.