کمک به سرمایه گذاران ساکن کشورهای دیگر برای ایجاد تغییرات مثبت در میهن خودشان

2 دسامبر 2015 | :دسته بندی بلاگ میهمان

diaspora-investmentاریک – وینسنت گیچارد/ Eric-Vincent Guichard بنیانگزار و رئیس هیئت مدیره “هوم استرینگز”/ Homestrings که تارنمایی جهت تسهیل سرمایه گذاری جهانی از سوی ساکنان کشورهای دیگر در میهن خود است، می گوید: “هیچ چیز از افرادی نیرومندتر نیست، که انگیزه دارند در برنامه های معنی دار وطنشان سرمایه گذاری کنند.”

 

اریک که فرزند پدری اهل گینه و مادری آمریکایی است، بیشتر سال های سازنده عمر خود را در دبستان ها و دبیرستان های گینه گذراند، و سپس به ایالات متحده نقل مکان کرد. او با توجه به تجربیات شخصی خویش، از چالش های افراد مورد اشاره که می خواهند در میهن خود سرمایه گذاری کنند، آگاهی دارد.

 

در بسیاری از کشورها حواله پول خارجی از سوی اینگونه افراد، بخش قابل توجهی از ارز ارسالی برای سرمایه گذاری را تشکیل می دهد. کمااینکه بر اساس گزارش “بانک جهانی” میزان حواله پول خارجی به وسیله آنها، سه برابر میزان کل کمک های خارجی به کشورهای جهان است. بگونه ای که انتظار می رود، این میزان تنها در سال جاری سر به 414 میلیارد دلار بزند.

 

حتی در کشورهایی که مقدار زیادی سرمایه گذاری جهانی را به خود جذب می کنند، نقش سرمایه گذاری افراد مورد اشاره در میهن خود چشمگیر است. مثلا بین سال های 1991 تا 2001 میزان اینگونه سرمایه گذاری ها در هندوستان، 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی وارد شده به کشور را تشکیل می داد. این میزان از سال 1979 تا 1995 در چین 80 درصد بود، که اکثریت سرمایه گذاری در این کشور محسوب می شد.

 

برغم قوانین و مقررات گوناگون که سرمایه گذاری افراد مذکور در شرکت های خصوصی در میهن خودشان را مشکل می کنند، حواله پول آنها به داخل نقشی حیاتی در سرمایه گذاری خارجی بازی می کند. البته رسم رایج اینگونه بوده، که ایشان پول خارجی را عمدتا برای اعضای خانواده، مراکز مذهبی، و سازمان های غیر دولتی، حواله کرده اند. به همین سبب زمانی که سخن از پشتیبانی از مسائل خیریه و کسب و کارهای کوچک خانوادگی به میان می آید، اینگونه کانال ها فوق العاده ارزشمند می شوند. اما در عین حال سرمایه گذار به سبب عدم حضور در میهن خود، کنترل چندانی بر چگونگی خرج اینگونه پول ها ندارد. همچنین از این موقعیت برخوردار نیست که سرمایه گذاری مجدد کند، و یا از پولش سودی ببرد. مسئله ای که به نوبه خود به شکلی چشمگیر پتانسیل سرمایه گذاری در حد گسترده و کسب و کارهای مولدتری را محدود می کند، که می توانند در میهن فرصت های شغلی ایجاد نمایند، و سبب رشد اقتصادی در داخل شوند.

 

نهادهایی مانند هوم استرینگز به این منظور ایجاد شده اند، که از طریق تأمین اعتبار سازمان هایی که امتحان خود را پس داده اند و از استاندارهای مدیریتی معینی برخوردارند، برای سرمایه گذاری افراد مورد اشاره در میهن خود راه هایی ارائه دهند. کمااینکه اخیرا “مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی جانز هاپکینز” هیئتی را سازماندهی کرد، که نهادهایی مانند هوم استرینگز، یو اس اید و “مؤسسه اسپن” را که از سرمایه گذاری اینگونه افراد در میهن خود پشتیبانی می کنند، گردهم آورد. از دیدگاه یو اس اید اینگونه نهادهای در پیوند با سرمایه گذاری افراد مورد اشاره، برای توسعه حیاتی است. به همین سبب برای فعالیت های آنها به عنوان رابط، و اخیرا تضمین کننده اعبتارت توسعه عمل کرده، و می کند.

 

یو اس اید مجموعه دارایی های و اعتبارات مالی “مرجع اعتباری توسعه” را تضمین، و هوم استرینگز نیز با تأمین اعتباری که از سوی “بنیاد کمک های مؤسسات اقتصادی کوچک” مدیریت می شود، آن را اجرا می کند. این روند سبب توسعه، سرمایه گذاری، و ابزار مالی برای گسترش چهارچوب های اقتصادی جهت نوآوری های اجتماعی در زاده گاه مهاجران و پناهندگان می شود. سرمایه گذاران در مخاطرات اوراق بهادار دیگران و همچنین یو اس اید به عنوان تضمین کننده اعتبار، شریکند.

 

نمونه دیگر از برنامه های با پشتیبانی یو اس اید در سرمایه گذاری هندی های مقیم خارج از طریق “ابتکار سرمایه گذاری ساکنان کشورهای دیگر در میهن خود” با “بنیاد کالورت” و مؤسسات مالی هندوستان ارائه شد. این محمل های سرمایه گذاری از بنیاد مورد اشاره که ابزار لازم جهت پوشش سازمان ها را توسعه داده، برای کمک به سرمایه گذاران جهت تقویت پشتیبانی اقتصادی در میهن خود استفاده می کنند. جنیفر پریس مدیر بنیانگزار و رئیس هیئت مدیره  بنیاد کالورت می گوید: “ساکنان کشورهای دیگر در توسعه اقتصادی در چهار گوشه جهان نقش مهم رو به افزایشی ایفاء می کنند. ابتکارات آنها فراتر از حواله پول و کارهای خیریه است. همکاری ما با یو اس اید این توانایی را به ما می دهد، اعضای جامعه هندی- آمریکایی را از طریق سرمایه گذاری به توسعه زادگاهشان پیوند دهیم.”

 

پرونده سرمایه گذاری افراد مورد اشاره در میهن خود به شکلی موفقیت آمیز و مناسب، بر ابزار تآمین اعتبار جمعی و مدیریت مخاطرات تأثیر می گذارد. مسئله ای که به نوبه خود سبب جذب سرمایه اشخاصی  می گردد، که اگر چنین راه هایی وجود نداشت، ممکن بود در پشتیبانی از کارآفرینان کشور خود دخیل نشوند.

 

لیسل ریدل استادیار دانشکده بازرگانی دانشگاه جرج واشنگتن اهمیت تعیین ترجیحات و تمایلات افراد ساکن کشورهای دیگر در طراحی مجموعه دارایی ها و اعتبارات مالی مورد نظر برای بازارهای با بخش های مشابه در سرمایه گذاری سنتی اینگونه افراد را، شرح می دهد. درک این بخش های فرعی نه تنها عملکردی منطقی است، بلکه از توانایی بالقوه تقویت گروه های سرمایه گذاری برخوردار می باشد. زیرا امکان دارد در صورتی که گروه هایی مانند زنان، اقلیت های قومی و قبیله ای، و جوانان حرفه ای، به تنهایی دست به چنین کاری بزنند، اقداماتشان سودآور نباشد. اما زمانی که بگونه ای جمعی وارد میدان شوند، عملکردشان سودآفرین می گردد. ایده های نوآورانه کسب و کار که می توانند برای این بخش ها سودآور باشند، موقعیت ارزیابی بازار را به دست می آورند.

 

الکس دیکسون مدیر “اتحاد سرمایه گذاران ساکن کشورهای دیگر در میهن خود” مؤسسه اسپن خاطرنشان می کند، که در بلند مدت این بنیادهای رو به پیدایش در کشورهای دیگر و همچنین ابزارهای سرمایه گذاری تنها در صورتی موفق می شوند، که با یکدیگر بومسازگان (اکوسیستم)یبرای سرمایه گذاری مؤثر افراد مورد اشاره در میهن خود ایجاد کنند. برای ایجاد بخشی از این بومسازگانبه وجود آوردن شفافیت و پرورش سازمان های باثبات محلی از طریق ابزار لازم و ظرفیت سازی برای جذب سرمایه گذاری افراد مذکور، ضرورت دارد.

 

“ایجاد بومسازگانکارآفرینی” که از انتشارات مرکز بین المللی تجارت خصوصی (سی آی پی ئی) است، شرح می دهد پرورش جمعگرایی اقتصادی برای توسعه جامعه حیاتی است. کمااینکه افراد مورد اشاره می توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، موجودیت نیرومندی برای اصلاحات بنیادین در میهن خود باشند.

نخستین “هفته جهانی افراد ساکن در کشورهای دیگر” از یازدهم تا هفدهم اکتبر سال جاری برگزار شد. در این مناسبت سالانه به این مسئله پرداخته شد، که از این مباحث جهانی چه ابزارها و سرمایه گذاری های دیگری بروز خواهند کرد، تا افراد مذکور از طریق نفوذ توانمند سرمایه گذاری در میهن خود، وطنشان را از لحاظ اقتصادی تقویت کنند.

قسمت نظرات بسته است.